Teluk Kumbar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
'''Sejarah'''
'''Teluk Kumbar''' dikatakan dibuka oleh orang-orang yang berasal dari Acheh, Sumatera. Mereka terdiri dari golongan pelaut sama ada nelayan atau pelaut (dilabelkan sebagai bajak atau lanun oleh penjajah Barat yang pernah hadir di lautan sebelah sini). Ia dibuka lebih awal dari tahun 1880an.
 
'''Geografi'''
'''Teluk Kumbar''' mendapat nama daripada rimbunan pokok [[kumbar]], sejenis [[palma]] yang mempunyai pelepah yang berduri tajam dan buahnya juga mempunyai bilah-bilah nipis duri tajam yang rapuh pada kulit ( sebagaimana buah salak). Buahnya berwarna kemerahan ketika masak dan masam rasanya. Rimbunan pokok ini mengisi ruang tanah di bahagian tengah dan bukit yang memerlukan ketabahan yang tinggi untuk menerokanya.
 
'''Teluk Kumbar''' terdiri dari sebuah telukan laut yang menganjur dari Sungai Batu ke Kampung Nelayan, kira-kira 3 kilometer panjangnya. Terdapat beberapa telukan kecil yang lain di Pasir Belanda dan Gertak Sanggul yang secara keseluruhannya menjadikan garis pantai nya sepanjang lebih 10 kilometer.
 
'''Sosial dan Penduduk'''
 
'''Pembangunan'''
 
'''Agama'''
 
'''Tarikan Pelancong'''
Hasilan laut dan '''Mee udang''' merupakan produk popular di Teluk Kumbar. Dengan diiringi 5 ekor udang putih bersaiz sederhana atau besar, semangkuk mee kuah boleh dinikmati untuk merasai kemanisan udang laut dan kelazatan resipi mee kuah masakan Teluk Kumbar.
 
[[Kategori:Pulau Pinang]]