Kekhalifahan Cordoba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 48 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q171740
k kemas
Baris 1:
[[Fail:Mosque of Cordoba Spain.jpg|thumb|200px|right|Bahagian dalam [[Mezquita]], salah satu contoh terbaik seni bina Islam Umayyah di Sepanyol]]
'''Pemerintahan Khalifah Cordoba''' memerintah [[Semenanjung Iberia]] dan [[Afrika Utara]] dari bandar [[Cordoba]] bermula dari tahun 929 M hingga tahun 1031 M. Tempoh ini diwarnai dengan kejayaan ketara dalam bidang perdagangan dan kebudayaan; banyak karya agung Islam [[Sepanyol]] dibina dalam tempoh ini, antaranya [[Mezquita|Masjid Jami Cordoba]]. [[Abd al-Rahman III]] mengisytiharkan dirinya sebagai [[Khalifah]] pada 16 Januari 929; sebelum ini beliau dikenali sebagai Amir Cordoba (penguasa bandar Cordoba). Kesemua khalifah Cordoba adalah ahli keluarga [[Bani Umayyah|Bani Umaiyah]]. Bani Umaiyah (atau juga dieja ''Umayyah'') memegang gelaran Amir Cordoba dan memerintah wilayah tersebut sejak tahun 756 M. KhilafahKekahlifahan Cordoba mengalami kemerosotan semasa pemerintahan Khalifah Hisham II dan pengganti kepada Perdana Menterinya, al-Mansur ibn Abi al-Aamir. KhilafahKekhalifahan Cordoba berakhir pada tahun 1031 M dan telah menjadi beberapa buah wilayah yang berasingan.
 
 
=== Dinasti Umaiyah ===
== Kenaikan ==
[[Abd-ar-Rahman I]] menjadi Amir CórdobaCordoba pada tahun 756 M selepas enam tahun tamatnya pemerintahan Khalifah kerajaan Umaiyah di Damsyik pada tahun 750. Untuk mengekalkan kuasanya, beliau telah menewaskan pemerintah Islam Abbasiyah yang menentang pengaruh Umaiyah dan menyatukan beberapa kawasan.
 
Pemimpin wilayah terus menggunakan gelaran amir atau sultan sehinggalah pada abad ke 10, apabila Abd-ar-Rahman III telah menghadapi ancaman penaklukan daripada kerajaan Fatimiyah di Kaherah. Untuk membantunya di dalam usaha menentang kerajaan Fatimiyah yang menubuhkan Khilafah di utara Afrika, Abd ar-Rahman III telah memakai gelaran khalifah. Gelaran ini membolehkan beliau memperoleh kekuatan dan gelaran ini dikekalkan walaupun kerajaan Fatimiyah telah ditewaskan.
 
== Kejayaan ==
KhilafahKekhalifahan Cordoba telah menikmati tempoh kejayaan sepanjang kurun ke-10 M. [[Abd-ar-Rahman III]] bukan sahaja menyatukan al-Andalus, bahkan berjaya membuat hubungan diplomatik dengan kerajaan Kristian di utara secara paksaan dan diplomasi. Abd-ar-Rahman berjaya menghalang pengaruh Fatimiyah daripada merebak ke tanah khilafah di Morocco dan al-Andalus. Tempoh kejayaan ini ditandakan dengan pembuatan hubungan diplomatik dengan puak Afrika Utara, kerajaan Kristian di utara, Perancis dan German serta kerajaan Byzantine. Kematian Abdul-ar-Rahman III memberi peluang kepada kenaikan puteranya Al-Hakam II yang berumur 46 tahun ketika itu sebagai khalifah. Al-Hakam II, lebih kurang sama seperti ayahandanya, berdepan dengan beberapa pemberontakan kerajaan Kristian di utara Iberia dan cuba memadamkankannya sebelum ianya merebak. Tidak seperti ayahandanya, kebergantungan Al-Hakam II ke atas para penasihatnya adalah lebih berasingan.
 
== Kejatuhan ==