Ulama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Alim dipindahkan ke Ulama: lebih umum
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Usul al-fiqh}}
'''Alim''' bermasud seseorang yang tinggi [[ilmu]] pengetahuan terutama tentang hal ehwal agama dan mengamalkan ilmu yang dipelajari. Seorang yang alim juga dilihat dari sudut pakaian dan kehidupan luarannya. Seorang [[ustaz]] atau [[tok guru]] selalu dilabel sebagai alim kerana mereka memiliki ilmu [[ukhrawi]] berbanding ilmu [[duniawi]].
'''Ulama''' ('''{{lang|ar|علماء}}''', {{ArTranslit|‘Ulamā’}}) ialah seorang pemuka atau pemimpin agama yang bertugas untuk membimbing dan memandu umat [[Islam]] baik dalam masalah-masalah agama mahupun masalah sehari-hari yang diperlukan baik dari sisi keagamaan ataupun sosial kemasyarakatan.
 
Ulama berasal dari perkataan '''Alimalim''' bermasudyang bermaksud seseorang yang tinggi [[ilmu]] pengetahuan terutama tentang hal ehwal agama dan mengamalkan ilmu yang dipelajari. Seorang yang alim juga dilihat dari sudut pakaian dan kehidupan luarannya. Seorang [[ustaz]] atau [[tok guru]] selalu dilabel sebagai alim kerana mereka memiliki ilmu [[ukhrawi]] berbanding ilmu [[duniawi]]. Mufti, qadi, faqih dan muhaddith adalah contoh ulama.
 
[[Kategori:Islam]]
[[Kategori:Pemimpin agama]]
[[de:Ulama]]
[[en:Ulema]]
[[es:Ulema]]
[[eo:Ulema]]
[[eu:Ulema]]
[[fr:Ouléma]]
[[ko:울레마]]
[[id:Ulama]]
[[it:Ulema]]
[[ja:ウラマー]]
[[pl:Ulem]]
[[pt:Ulema]]
[[tr:Ulema]]
[[zh:阿訇]]
[[he:עולמא]]