Turbin stim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 3:
 
Ia hampir mengantikan penggunaan [[enjin stim]] piston [[enjin salingan|salingan]] (dicipta oleh [[Thomas Newcomen]] dan diperbaiki lebih lanjut oleh [[James Watt]]) terutamanya disebabkan kecekapan haba yang lebih baik dan [[nisbah kuasa kepada berat]] lebih tinggi. Oleh kerana turbin menghasilkan [[pergerakan putaran|pergerakan berputar]], ia sangat sesuai untuk digunakan bagi memacu penjana elektrik – kira-kira 80% kuasa elektrik di dunia dihasilkan dengan menggunakan turbin stim. Turbin stim merupakan satu bentuk [[enjin haba]] yang terhasil daripada pembaikan di dalam [[kecekapan termodinamik]] melalui penggunaan tahap berbilang dalam pengembangan stim, yang mana menghasilkan pendekatan lebih dekat kepada [[Proses boleh balik (termodinamik)|proses boleh balik]] yang ideal.
 
==Jenis==
[[File:Turbine generator systems1.png|thumb|right|400px|Operasi skematik bagi sebuah sistem penjana turbin stim]]
Turbin stim dibuat dalam pelbagai saiz daripada unit kecil <0.75&nbsp;kW (1<&nbsp;kuasa kuda) (jarang) yang digunakan sebagai pemacu mekanikal untuk pam, pemampat dan aci, hinggalah turbin 1,500,000&nbsp;kW (2,000,000&nbsp;kuasa kuda) yang digunakan untuk menjana elektrik. Terdapat beberapa pengelasan bagi turbin stim moden.steam turbines.
 
===Bekalan stim dan keadaan ekzos===
Jenis ini termasuklah pemeluwapan, tak pemeluwapan, pemanasan semula, pengekstrakan dan aruhan.
 
Turbin pemeluwapan adalah yang paling sering dijumpai di loji kuasa elektrik. Turbin mengeluarkan stim dalam keadaan separa memeluwap, lazimnya dengan kualiti 90%, pada tekanan di bawah atmosfera untuk pemejalwap.
 
Turbin tak pemejalwapan atau tekanan balik adalah sering digunakan untuk pemprosesan stim. Tekanan ekzos dikawal oleh injap pelarasan untuk menyesuaikan keperluan tekanan stim proses. Turbin jenis ini sering dijumpai di kilang penapisan, unit pemanasan kawasan, kilang kertas dan pulpa, dan kemudahan [[penyahgaraman]] iaitu tempat stim proses bertekanan rendah dapat dijumpai dengan banyaknya.
 
Turbin pemanasan semula boleh dikatakan khusus untuk loji kuasa elektrik. Dalam turbin ini, stim mengalir keluar dari bahagian turbin bertekanan tinggi dan dikembalikan ke dandang iaitu tempat superhaba tambahan ditambah. Stim tersebut kemudiannya kembali ke bahagian turbin bertekanan sederhana dan berterusan mengembang. Menggunakan pemanasan semula dalam kitaran meningkatkan kerja keluaran daripada turbin dan pengembangan mencecah pengakhiran sebelum stim tersebut memejalwap, lalu meminimumkan hakisan pada bilah pada baris akhir. Dalam kebanyakan kes, bilangan maksimum untuk pemanasan semula yang digunakan lazimnya adalah 2 kali kerana kos super memanas mengurangkan peningkatan kerja keluaran daripada turbin.
 
Turbin jenis pengekstrakan adalah lazim dalam semua bidang. Bagi turbin ini, stim dilepskan daripada pelbagai tahap turbin, dan digunakan untuk keperluan proses industri atau dihantar ke dandang [[pemanas air suapan]] untuk meningkatkan kecekapan kitaran. Aliran ektstrak boleh dikawan dengan injap ataupun boleh dibiarkan tanpa sebarang kawalan.
 
Turbin aruhan memperkenalkan stim tekanan rendah pada tahap pertengahan untuk menghasilkan kuasa tambahan.
[[File:Dampfturbine Montage01.jpg|thumb|left|250px|Pelekap turbin stim yang dihasilkan oleh [[Siemens]]]]
 
==Rujukan==