Fatimah al-Zahra: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
kemas, +rujukan
Baris 1:
'''Saidatina Fatimah azal-ZahraZahrah r.a.(RA)''' adalah(disebut Fatimah ''az''-Zahra) ialah puteri bongsu yang mulia [[Rasulullah|Rasulullah SAW]] S.A.W, Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthalib bin Hasyim.
 
Siti Fatimah azal-Zahra dilahirkan pada hari [[Jumaat]] 20 [[Jamadil Akhir]] iaitu tahun kelima sebelum Nabi s.a.w.SAW menjadi Rasul. Ketika itu kaum [[Quraisy]] sedang memperbaiki dan membangun kembali [[Kaabah]] disebabkan banyak kerosakan pada bangunan tersebut.
 
Siti Fatimah putriputeri kesayangan Nabi s.a.w.Muhammad mendapat gelaran Assidiqah''al-Sidiqah'' (wanita terpercaya), Athahirah''al-Thahirah'' (wanita suci) al-Mubarakah (yang diberikahidiBerkati Allah) dan gelaran yang paling sering disebutkan adalah, Fatimah Azzahraal-Zahrah (bunga yang mekar semerbak).
 
DiaBeliau juga digelari Alal-BatuulBatul, iaitu yang memusatkan perhatiannya pada ibadah atau tiada bandingnya dalam hal keutamaan, ilmu, akhlaq, adab, hasab dan nasab.
 
Fatimah lebih muda daridaripada [[Zainab]], isteri [[Abil Ash bin Rabi']] dan [[Ruqayyah]], isteri [[Uthman bin Affan]]. Juga, diabeliau lebih muda daridaripada [[Ummu Kalsum]].
 
Siti Fatimah azal-ZahraZahrah menyaksikan sendiri betapa halangan dan rintangan yang telah dihadapi ayahandanya dalam memperjuangkan Islam. Pernah ketika Nabi s.a.w. dihina, dimaki hamun, malah diletakkan najis binatang ketika Nabi s.a.w. sedang sujud, menyembah Allah s.w.t.,SWT; dengan tangisan kesedihankesedihannya Siti Fatimah membersihkan tubuh Nabi s.a.w. daridaripada kotoran yang ditaburkan oleh kaum Quraisy.
 
Rasulullah pernah berkata, "Fatimah sebahagian daripada ku, dan barang siapa yang menimbulkan kemarahannya juga menimbulkan kemarahanku."<ref>Himpunan Hadis Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. [http://www.iium.edu.my/deed/hadith/bukhari/057_sbt.html Sahih Bukhari Jilid 5, Buku 57, Nombor 61]</ref>
Kepada [[Salman Al-Farisi]], Rasulullah S.A.W pernah bercerita tentang kearifan yang dicapai oleh Fatimah. Baginda bersabda, "Wahai Salman, ketahuilah bahawa Allah SWT telah memenuhi kalbu dan seluruh jiwa raga puteriku dengan keimanan." Al-Hassan menuturkan; "Ibuku adalah dia yang memenuhi malamnya dengan doa dan munajat hanya kerana umat Muhammad."
 
Kepada [[Salman Al-Farisi]], Rasulullah S.A.W pernah bercerita tentang kearifan yang dicapai oleh Fatimah kepada [[Salman Al-Farisi]]. Baginda bersabda, "Wahai Salman, ketahuilah bahawa Allah SWT telah memenuhi kalbu dan seluruh jiwa raga puteriku dengan keimanan."{{fact}} Al-Hassan menuturkan;: "Ibuku adalah dia yang memenuhi malamnya dengan doa dan munajat hanya kerana umat Muhammad." {{fact}}
Sebagai pendamping hidup [[Imam Ali]] r.a, Fatimah juga tampil sebagai isteri yang ideal dan suri rumah yang penuh tanggungjawab. Bahkan beliau turut menggerakkan beberapa protes sosial terhadap status-quo yang merampas kekhalifahan Ali r.a dan pencerobohan ke atas tanahnya.
 
Sebagai pendamping hidup [[Imam Ali]] r.aRA, Fatimah juga tampil sebagai isteri yang ideal dan suri rumah yang penuh tanggungjawabbertanggungjawab. Bahkan beliau turut menggerakkan beberapa protes sosial terhadap status- quo yang merampas kekhalifahan Saidina Ali r.a dan pencerobohan ke atas tanahnya.
Demikian besar peribadi Fatimah sehingga insan sehebat Imam Ali r.a merasa tenang dan damai di sisinya. "Demi Tuhan, hingga akhir hayatnya, tidak pernah aku merasa kecil hati dengan perilakunya atau memaksanya. Begitu juga tidak pernah dia merasa marah terhadapku atau tidak mentaatiku. Saat aku melihat Fatimah," kata Imam Ali, "hilanglah duka dari seluruh jiwaku."
 
Demikian besar peribadi Fatimah sehingga insan sehebat ImamSaidina Ali r.a merasaberasa tenang dan damai di sisinya. "Demi Tuhan, hingga akhir hayatnya, tidak pernah aku merasa kecil hati dengan perilakunya atau memaksanya. Begitu juga tidak pernah dia merasa marah terhadapku atau tidak mentaatiku. Saat aku melihat Fatimah," kata Imam Ali, "hilanglah duka dari seluruh jiwaku."
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Ahlul Bait]]