Stadium Shah Alam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Stadium Shah Alam ''' merupakan sebuah stadium serbaguna yang terletak di Shah Alam, Malaysia. Kebanyakan ia digunakan untuk perlawanan bolasepak tetapi juga mempuny...
 
Aurora (bincang | sumb.)
terjemah
Baris 1:
'''Stadium Shah Alam ''' merupakan sebuah [[stadium]] serbaguna yang terletak di [[Shah Alam]], [[MalaysiaSelangor]]. Ia Kebanyakanmerupakan iasebahagian digunakandaripada Kompleks Sukan Shah Alam yang turut merangkumi Stadium Melawati (stadium tertutup). Kegunaan utamanya ialah untuk perlawanan [[bolasepakbola sepak]] tetapi ia juga mempunyai kelengkapan untuk [[olahraga]]. Stadium ini merupakan tuan rumah bagi [[Selangor FA]], dan mempunyai satu kapasiti penonton sebanyak 69,372. Sekiranya perlu, terdapat ruang untuk 11,000 orang lagi untuk berdiri menjadikan kapasitinya 80,000<ref>[http://www.cuti.com.my/Sub/Selangor/guide_selangor_shah_alam_stadium.htm Shah Alam Stadium]</ref>. Pembinaan telah bermula pada tahun [[1991]], dan stadium ini telah rasmi dibuka secara rasmi pada tahunJulai [[1994]], apabila pilihan [[Dundee United F.C.|Dundee United]] bertemu dengan pilihan Selangor FA selectiondalam Kejohanan Bola Sepak Jemputan Antarabangsa Mitsubishi<ref>[http://selangorfc.com/stadium.html Stadium Shah Alam]</ref>.
 
Stadium ini terletak di bahagian timur Shah Alam. Dengan enam tingkat, ia merupakan stadium terbesar di Selangor. Struktur rangkanya merupakan gerbang berdiri bebas terpanjang di dunia. Ia telah menjadi salah satu tanda tempat utama di Shah Alam disebabkan saiz dan seni binanya yang mengagumkan. Dibina dengan teknologi terbaru, stadium ini popular dalam penganjuran acara sukan bertaraf dunia. Ia juga merupakan gelanggang utama skuad bola sepak kebangsaan dan perlawanan akhir [[Piala Malaysia]] dari 1994 sehingga 1997 sehingga [[Stadium Nasional Bukit Jalil]] dibina. Stadium ini direka bentuk oleh arkitek terkenal Malaysia, Hijjaz Kasturi.
{{terjemah}}
The stadium is situated in the eastern part of Shah Alam. The Shah Alam Stadium, which consists of huge six level semi-enclosed spaces, is the largest stadium in Selangor State. The frame structure is the longest free-standing arc in the world. Constructed with the latest technology, it is now a popular venue for world class sport events. The stadium was designed by well known Malaysian Architect, Hijjaz Kasturi.
 
Stadium ini mempunyai ruang letak kereta yang cukup untuk 5,500 buah kereta. Selain itu, stadium ini juga mempunyai litar [[perlumbaan kart]], serta fakulti seni persembahan [[Universiti Teknologi MARA]] (UiTM).
The stadium accommodates around 5,500 cars in parking lots surrounding the stadium. The stadium has become the major landmark in Shah Alam due to its scale and magnificent architecture. Other than sporting facilities, the stadium also has a racing kart circuit, and the faculty of performing arts for the students of Universiti Teknologi Mara (UiTM), a local public university branch of Shah Alam.
 
Pada masa kini, Stadium Shah Alam merupakan stadium tuan rumah pasukan bola sepak Selangor yang bermain dalam [[Liga Super]] [[Liga Malaysia|Malaysia]].
It is currently the home stadium for Selangor who play in Malaysia's top division - the Super League (the Premier League is new-speak for the Second Division).
 
==City Karting Enterprise==