Muslim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
nabi isa a.s. bukan yesus menurut islam.
Baris 3:
'''Muslim''' ([[Bahasa Arab|Arab]]: مسلم) ialah gelaran bagi orang yang beragama [[Islam]] dan bermaksud seseorang yang telah berserah kepada [[Allah]]. Sebaik sahaja seseorang itu mengucap [[Syahadah|dua kalimah syahadah]], dia akan secara langsung menjadi seorang Muslim.
 
Muslim mempercayai bahawa terdapat hanya satu Tuhan, iaitu [[Allah]], serta juga bahawa agama Islam telah wujud sebelum [[Nabi Muhammad]], dengan agama tersebut berkembang dengan berlalunya masa. [[Al-Quran]] memerihalkan banyak [[Nabi Islam|nabi]] dan utusan [[Bible]] sebagai Muslim, termasuk [[Nabi Adam a.s.]], [[Nabi Nuh a.s.]], [[Nabi Musa a.s.]], serta juga [[Nabi Isa a.s.]] ([[Yesus Kristus]]) dan hawari-[[hawari]]nya. Al-Quran menyatakan bahawa tokoh-tokoh tersebut adalah Muslim kerana mereka berserah kepada Allah, berkhutbah tentang ajaranNya dan mendukung nilai-nilaiNya. Misalnya, dalam Surah 3:52 Al-Quran, pengikut Jesus memberitahu Jesus: "''saksikanlah bahawa kami ialah orang-orang Muslim''".
 
Muslim bersembahyang sebanyak lima kali sehari, dengan sembahyang tersebut dikenali sebagai [[Solat Subuh]], [[Solat Zohor]], [[Solat Asar]], [[Solat Maghrib]], dan [[Solat Isyak]]. Terdapat juga sembahyang Jumaat yang khusus yang dikenali sebagai [[Solat Jumaat]].