Cencaluk: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q5120184
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
Mengikut kepercayaan lama yang telah menjadi kata-kata senda gurau pula, kononnya jika pada hari [[perkahwinan]] seseorang itu, [[hujan]] turun sepanjang hari, maka dikatakan bahawa mempelai suka makan cencaluk. Namun itu semua hanyalah cerita lama.
 
Makanan ini yang suatu ketika dulu dipelopori oleh masyarakat [[Melayu]] di Melaka kini lebih digemari oleh semua lapisan masyarakat, bukan sahaja di tempat asalnya, malahan sudah melangkaui sempadan [[Malaysia]]. Ia juga menjadi satu keperluan atau lauk semasa menikmati hidangan nasi dan ada juga yang menjadikan [[petai]] atau [[jering]] sebagai [[ulam]] semasa memakan cencaluk. Sir R. O. Winstedt telah menulis mengenai "Cencaluk" di [[Malaysia]] dalam bukunya "The Circumstances of Malay Life - 1909". <ref>[http://books.google.com.my/books?id=2cQcAAAAMAAJ&q=%22nasi+lemak%22&dq=%22nasi+lemak%22&hl=en&sa=X&ei=jNjqUeS3IMrprAf_8oHoAQ&ved=0CFQQ6AEwBjjmAQ The Circumstances of Malay Life, Sir Richard Olof Winstedt, Richard Winstedt, Ams PressInc, 1909 - Social Science - 90 pages]</ref>
 
Kini, perusahaan membuat cencaluk semakin mendapat tempat di kalangan penduduk di beberapa kawasan di negeri Melaka. Kerajaan negeri sendiri sudah menetapkan kawasan [[Dewan Undangan Negeri]] Kawasan [[Sungai Udang]] sebagai kawasan mengeluarkan cencaluk di dalam rancangan 'Satu DUN Satu Produk'.