Muzik era barok: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
semakan
Baris 2:
'''''Muzik Barok''''' merujuk kepada era dan set gaya bentuk [[muzik klasikal]] [[Eropah]] yang digunakan secara meluas pada kira-kira sekitar tahun 1600 dan 1750.
 
Muzik zaman ini dikatakan bermula era [[Muzik era pembaharuan|muzik pembaharuan]] dan diikuti dengan era [[Muzik era klasikal|muzik klasikal]]. Makna asal "barok" bermaksud "mutiara yang tak serata", yangmaksud beryang sesuaianbersesuaian dengan ciri-ciri seni bina era barok; kemudiannya namaistilah ini digunakan juga untuk muziknyamuzik. Bentuk-bentuk muzik era barok membentuk satu bahagian yang utama dalam daftar karya [[muzik klasikal]].
 
Muzik era ini dipersembahkan dan dipelajari dengan secara meluas. Antara karya-karya seni era ini termasuklah dari penggubah-penggubah seperti [[Johann Sebastian Bach]], [[George Frideric Handel]], Antonio Vivaldi dan Claudio Monteverdi.
 
Sepanjang tempoh ini, teori muzik, nada diatonik, dan muzik pengiring tiruan dicipta dan berkembang pesat. Persembahan muzik yang lebih merdu dan panjang lebar, begitu juga dengan perubahan dalam notasi muzik dan kemajuan dalam cara alat-alat muzik dimainkan juga muncul pada era ini. Muzik era barok menyaksikan satu perluasan dalam segi saiz, had dan kerumitan prestasi, begitu juga dengan kewujudan [[opera]] sebagai satu jenis persembahan teater muzik.
 
Banyak istilah-istilah dan konsep-konsep muzikal dari muzik era ini digunakan sehingga ke hari ini. Kebanyakannya mempunyai ciri-ciri am, perpaduan emosi (yang bermakna serupa), perhiasan, dan satu rentak yang berkontras dengan improvisasi. Melodi-melodinya kebiasaannya mempunyai satu garisan yang berterusan, dinamik teres dan peluasan.