Nasionalisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 98 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q6235
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k kemaskini
Baris 1:
'''Nasionalisme''' adalah satu [[ideologi]] atau kefahaman yang meletakkan negara dan bangsa pada tempat yang tinggi. Atau yang mencipta dan mempertahankan kedaulatan sesebuah [[negara]] (dalam bahasa Inggeris "nation") dengan mewujudkan satu konsep [[identiti]] bersama untuk sekumpulan manusia. Ia berbeza dengan [[patriotisme]].
 
Para nasionalis menganggap negara adalah berdasarkan beberapa "kesahihan politik" (political legitimacy). Ia berpunca dari teori romantisme iaitu "[[identiti budaya]]", hujah [[liberalisme]] yang menganggap kesahihan politik adalah berpunca dari kehendak rakyat, atau gabungan kedua-dua teori.
 
Dalam zaman moden ini, nasionalisme merujuk kepada amalan [[politik]] dan [[ketenteraan]] yang berlandaskan nasionalisme secara etnik serta keagamaan, seperi yang dinyatakan di bawah. Para saintis politik biasanya menumpukan penyelidikan mereka kepada nasionalisme yang ekstrim seperti nasional sosialisme, pengasingan dan sebagainya.
 
==Etimologi==
Kata nasionalisme berasal daripada gabungan dua kata [[bahasa Inggeris]], iaitu ''nation'' yang membawa maksud bangsa dan ''ism'' yang membawa maksud faham. Lalu, nasionalisme boleh difahami sebagai faham yang menjunjung tinggi rasa kebangsaan.
 
== Beberapa bentuk nasionalisme ==
Baris 25 ⟶ 28:
 
Disebaliknya ''[[Islam]]'' menentang Nasionalisme, [[Tribalisme]] (Perbezaan kaum), [[Rasisme]], atau sebarang bentuk diskriminasi manusia yang tidak berdasarkan kepada kepercayaan seseorang itu. Islam menggalakan keharmonian masyarakat Islam atau [[ummah]]. Bahkan menjamin keharmonian penganut agama lain dan menganjurkan kemamanan untuk semua. Penduduk Islam diseluruh dunia tidak kira [[bangsa]], warna dan keturunan bersolat [[kiblat|dikiblat]] yang sama, berpuasa pada bulan [[Ramadan]] yang sama serta menunaikan haji di [[Kaabah]] yang sama. Malah sewaktu menunaikan haji atau umrah, semua orang wajib memakai kain ihram putih yang sama. Perkataan ''ummah'' selalu disalah terjemahkan kedalam bahasa Inggeris sebagai negara (nation) (berlainan dengan gerakan "[[Nation of Islam]]" dan ini bertentangan dengan ajaran Islam dan ditolak olek kebanyakan orang Islam.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Falsafah]]