Nikah mut'ah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k kemaskini
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Fiqh-Perkahwinan}}
 
'''Nikah mut'ah''' ({{ArB|نكاح المتعة}} nikāḥ al-mut'aṯ, harfiah: ''perkahwinan untuk keseronokan<ref>http://www.sensagent.com/dictionnaires/ar-en/متعة/ALEXMN/</ref>''), atau '''sigheh''', adalah perkahwinan bagi tempoh masa tertentu, yang menurut [[Mazhab]] [[Syiah]], adalah perkahwinan bagi masa yang telah ditetapkan, dan selepas itu, ikatan perkahwinan tersebut terlerai. IaContohnya, adalahseorang bentuklelaki keduamelakukan perkahwinanberkahwin Islamdengan akad nikah sebagai berikut, "Aku berkahwinimu selama satu bulan atau satu tahun." Kemudian, wanita itu menjawab, "Aku terima." Itu adalah takrif perkahwinan sepertimuta'a dalammenurut [[al-Quran]]jumhur (4:24):ulama.
 
Perkahwinan ini hanya dibolehkan pada masa peralihan jahiliyah kepada Islam, ketika zina menjadi perkara yang biasa dalam masyarakat.<ref>'Adil Abdul Mun'im Abu Al-'Abbas. 2011. Perkahwinan & Rumahtangga: Syurg yang Disegerakan. Kuala Lumpur: Inteam Publishing Sdn. Bhd.</ref> Bagi mazhab [[Sunni]], perkahwinan ini adalah tidak sah dan tidak dibolehkan.
<blockquote>Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina. Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah dia menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah) dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu (suami isteri), sesudah ditetapkan mas kahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.</blockquote>
 
==Pandangan mazhab Sunni dan Syiah==
Baris 24:
 
== Rujukan ==
<small>
<references />
 
</small>
 
[[Kategori:Nikah|Nikah Mut'ah]]