Mujahidin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: {{Islam}} '''Mujahideen''' berasal dari bahasa Arab yang bermaksud pejuang agama berasaskan konsep perang jihad yang suci. Ejaan lain ialah mujahedeen, mujahedīn, mujahidīn, a...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{Islam}}
'''Mujahideen''' berasal dari [[bahasa Arab]] yang bermaksud pejuang agama berasaskan konsep perang [[jihad]] yang suci. Ejaan lain ialah mujahedeen, mujahedīn, mujahidīn, anddan mujaheddīn berasal dari istilah bahasa Arab.
 
Ia bermaksud tentera, separa tentera atau kedua-duanya sekali.
 
==Mujahideen di Afghanistan==
Mujahideen muncul di [[Afghanistan]] muncul selepas penjajahan [[SovietKesatuan UnionSoviet]] terhadap Afghanistan pada 1989 dan berperang sesama sendiri dalam [[Perang Saudara Afghan]].
 
Anehnya Mujahideen disokong oleh [[CIA]] [[Amerika Syarikat]] dari segi kewangan, senjata dan latihan peperangan semasa pentadbiran [[Presiden]] [[Jimmy Carter]] dan Presiden [[Ronald Reagan]]. Mujahideen juga turut disokong oleh [[Arab Saudi]], [[Republik Rakyat [[China]], negara [[Eropah]] , [[Iran]] dan [[Pakistan]]. Ketika itu Pakistan di bawah rejim Presiden [[ZiaMuhammad Zia-ul-Haq]]. Agensi Perisikan Pakistan ([[ISI]]) menggunakan pelbagai saluran dan aktiviti bagi membantu Mujahideen , agar tentera Soviet Rusia tidak sampai ke pintu rumah Pakistan. Mereka dipanggil sebagai hero kerana dapat mengalahkan tentera SovietKesatuan UnionSoviet yang jauh lebih besar dan gagah. Presiden Ronald Reagan memanggil mereka sebagai pejuang kebebasan tulen. .Tahun [[1988]] filem [[Rambo III]] telah memaparkan kehebatan mereka berjuang di bumi tandus Afghanistan.
 
Warga [[Arab Saudi]] bernama [[Osama bin Laden]] adalah orang yang menubuhkan organisasi mujahideen dan membiayai senjata dan latihan. [[Maktab al-Khadamat]] ([[MAK]]) menjadi saluran untuk mendapatkan wang, senjata dan kader pejuang berani mati dari seluruh dunia untuk mendapat tiket ke [[syurga]] melalui perang [[jihad]]. Tahun 1988 Osama bin Laden berpecah dari MAK.
 
Selepas SovietKesatuan UnionSoviet keluar dari Afghanistan, sengketa antara pemimpin puak berlaku yang kini dinamakan Perang Saudara Afghanistan. Perang gerila berlaku antara puak yang dipimpin oleh komander separa tentera. Perang ini berlangsung selama 4 tahun dan terdapat 4000 markas di mana unit mujahideen beroperasi. Kebanyakan mereka mempunyai ibu pejabat di Pakistan. Setiap komander mempunyai 300 anggota dan mengawal kawasan / daerah tertentu.
 
* [[Ahmed Shah Massoud]] menguasai Lembah [[Panjshir]]. Lembah ini terletak di utara [[Kabul]] dengan 10,000 pengikut yang terlatih. Beliau disokong oleh kaum [[Tajik]] di utara.
* Mujahideen yang ahlinya puak [[Pashtun]] menguasai timur, selatan dan barat daya . Struktur puak dan mempunyai beberapa cabang. Ahlinya lebih 10,000 orang terutama di [[Khost]] dan daerah [[Paktia]].
* Mujahideen yang disertai puak [[Parsi]] dan [[TurkishTurki]]. Mereka diketuai pemimpin agama atau [[sufi]].
 
Banyak juga sukarelawan perang datang dari seluruh negara . Antaranya dari negara [[Bosnia]].
 
Mujahideen menang apablaapabila Kesatuan Soviet Union keluar pada 1989 dan diikuti dengan kejatuhan rejim [[Mohammad Najibullah]] pada 1992. Malangnya semua puak dalam Mujahideen tidak dapat bersatu. Puak yang besar menyerang puak yang kecil dan tidak ada pembahagian kawasan yang adil.
 
Di sinilah munculnya [[Taliban]] pada tahun 1996 yang amat radikal . Taliban ini berasal dari perkampungan [[mullah]] - pemimpin agama , kumpulan pelajar sekolah agama dan kemudian menjadi pergerakan tentera yang disokong oleh Pakistan. Kewangan diberi oleh Amerika Syarikat kerana menjadi seteru Soviet Union. Taliban bermaksud 'pelajar'.
 
Di sinilah munculnya [[Taliban]] pada tahun 1996 yang amat radikal . Taliban ini berasal dari perkampungan [[mullah]] - pemimpin agama , kumpulan pelajar sekolah agama dan kemudian menjadi pergerakan tentera yang disokong oleh Pakistan. Kewangan diberi oleh Amerika Syarikat kerana menjadi seteru SovietKesatuan UnionSoviet. Taliban bermaksud 'pelajar'.
 
== Lihat juga ==
* [[Hadis]]
* [[al -Quran]]
* [[Doktrin Reagan]]
* [[ShariatSyariah]]
* [[Jihad]]
 
Baris 44 ⟶ 43:
* [[Muslim Brotherhood]]
* [[Jamaat-e-Islami]]
* [[SouthPemberontakan selatan Thailand insurgency ]]
* [[Abu Sayyaf]]
* [[Jaish Ansar al-Sunna]]
Baris 51 ⟶ 50:
[[Kategori:Pakistan]]
[[Kategori:Afghanistan]]
[[Kategori:Amerika Syarikat]]
[[Kategori:Rusia]]
 
[[ca:Mujahidí]]