Tanah Tinggi Cameron: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh 14.1.193.95 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 14.1.193.83
Baris 44:
Cameron Highland mendapat namanya setelah seorang pegawai Inggeris iaitu [[William Cameron]] menemuinya pada tahun 1885 ketika sedang membuat tinjauan pemetaan.
 
==Keistimewaan==
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooorang kita ronakljbjogtrjbr
Selain menjadi sebuah pusat peranginan, Cameron Highlands juga terkenal dengan pengeluaran hasil tanaman seperti [[teh]], buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan yang bermutu tinggi dan ada yang jarang didapati ditempat lain. Ini kerana keadaan cuaca yang sejuk dan segar amat sesuai untuk tanaman-tanaman tertentu sahaja contohnya daun [[teh]], bunga-bunga seperti [[bunga teluki]] dan buah [[strawberi]]. [[Tumbuhan]] [[iklim hawa sederhana]] juga boleh ditanam di kawasan ini. Di sini juga terdapat sebuah petempatan orang [[Melayu]] yang pertama di Cameron Highlands, Kampung Taman Sedia merupakan sebuah kampung yang terletak di lembah antara [[Tanah Rata]] dan [[Brinchang]] menawarkan pakej penginapan 'Homestay' untuk para pengunjung.
 
Sekiranya anda berkunjung ke Cameron Highlands, [[Malaysia]] jangan lepaskan peluang untuk membeli hasil-hasil tanaman ladang kerana harganya bukan sahaja berpatutan bahkan masih segar kerana baru sahaja dipetik secara langsung dari ladang.
 
Sekiranya anda gemar memandu kereta, jangan lepaskan peluang untuk memandu di [[Jalan Gunung Brincang]] kerana jalan tersebut adalah jalan raya yang tertinggi di Malaysia.
 
==Pekan==