Seni mempertahankan diri dari Cina: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 31:
=== Jeet Kune Do ===
 
[[Jeet Kune Do]] ialah satu sistem dan falsafah seni bela diri baharu yang dimajukan oleh bintang seni bela diri [[Bruce Lee]].<ref>[http://www.brucelee.com/about Jeet Kune Do] The Official Bruce Lee site. 2010.</ref> Konsep teras gaya ini berasal daripada seni selatan [[Wing Chun]]. Pengamalnya percaya konsep gerakan minimum dengan kesan maksimum dan kelajuan pantas.
== Sejarah ==
 
Kisah tentang bagaimana ia datang untuk mengembangkan teknik tersebut bermula pada tahun 1964 ketika Bruce mengajar seni bela diri tradisional China chun sayap di sekolahnya di Oakland, California. Bay Area pengajar kung fu, Bruce tidak senang bahawa mengajar pelajar non-China, yang dihantar Wong J. Man dari Hong Kong ke Oakland dengan ultimatum: sekolah menutup atau membuang ke bawah. Tantangan, tentu saja, bertemu di sana di tempat, dan dua berhadapan, tapi pertarungan yang Bruce merasa seharusnya berlangsung selama lebih cepat sebuah menyeksa tiga minit. Dia menyedari bahawa walaupun beliau telah berjaya ditiadakan penantang, seni tradisional tidak seefektif ia ingin mereka berada dalam situasi nyata.
== SejarahLatihan ==
===Asas===
Seperti mana-mana seni bela diri, terdapat perkara asas (基本功) yang perlu bagi mempelajari mana-mana gaya seni mempertahankan diri China, seperti [[latihan fizikal]].
 
=== <big>Qi Gong</big> ===