Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 82:
:15. En. Abdul Aziz bin Mohamed <small>PJK</small> (1992 - 2008)
:16. En. Azman bin Mingan <small>PPT</small> (2008 - sekarang)
 
==Pengenalan Sekolah==
===Lambang===
[[File : SKSB.png | thumb | Lambang Rasmi]] lambang ini telah direka pada tahun 1966 oleh Tn. Haji Abdul Karim b. Ahmad, Guru Besar ke-10 sekolah. Skim warna yang digunakan adalah biru, merah dan kuning, masing-masing mempunyai makna tersendiri yang signifikan yang tersendiri.
 
* Biru tua - mewakili keharmonian dan perpaduan.
* Merah dan Kuning - kedua-duanya mewakili negeri Selangor.
* Buku dan obor - mewakili pengetahuan dan kemajuan.
* Batang Padi - mewakili kemakmuran.
 
Moto ''Ilmu Suluh Kemajuan'' bermakna pengetahuan adalah penting untuk semua orang. Ia akan menjadi obor yang mencerahkan kehidupan untuk maju dan berjaya. Selain dari motto tersebut, sekolah juga menggunakan motto ''Pantas dan Prihatin'' bagi menggambarkan sistem pentadbiran sekolah.
 
=== Bendera ===
[[File: Sekolah Rasmi Flag.png|thumb|Bendera Sekolah Rasmi]] Bendera adalah salah satu identiti sekolah yang utama, digunakan untuk menghormati sekolah dalam setiap perhimpunan yang diadakan di kedua-dua sesi pagi dan petang. Pencipta bendera ini tidak diketahui, tetapi penggunaan kedua-dua Biru dan Kuning masing-masing mempunyai makna tersendiri. Dikatakan bahawa Kuning mewakili warna diraja, juga melambangkan rasa hormat. Diacukan dalam bentuk segi tiga ke arah bidang Biru melambangkan penghormatan ke arah keharmonian dan perpaduan semua warga SK Sungai Binjai.
 
Bendera ini juga telah dibawa ke mana-mana aktiviti yang telah diwakili oleh sekolah dan telah digunakan dan ditunjukkan apabila wakil sekolah telah memenangi beberapa pertandingan dan aktiviti, sebagai pembakar semangat.
 
==Pencapaian ==