Pelayan nama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Satu contoh pelayan nama ialah komponen pelayan bagi [[Sistem Nama Domain]] (DNS), salah satu daripada dua [[ruang nama]] utama bagi [[Internet]]. Fungsi terpenting bagi pelayan DNS ialah penterjemahan (leraian) [[Nama domain|nama-nama domain]] dan [[nama hos]] yang mudah diingati manusia kepada padanan alamat [[Protokol Internet]] (IP), ruang nama utama Internet kedua yang digunakan untuk mengenalpasti dan mengesan sistem-sistem komputer serta sumber-sumber di Internet.
 
==Rangkaian Microsoft==
Pelayan nama juga wujud pada sesetengah rangkaian [[Microsoft Windows]] di mana salah satu hos mengambil peranan sebagai tuan semak imbas NetBIOS dan bertindak sebagai pelayan [[NetBIOS menerusi TCP/IP#Perkhidmatan_nama|NBNS]]. [[Rangkaian kawasan setempat]] kecil bagi sistem-sistem Windows tidak memerlukan sebarang pelayan nama pusat, dan secara am melakukan peleraian nama menggunakan algoritma [[Penyiaran (rangkaian)|penyiaran]].
 
[[Windows Internet Name Service]] (WINS) ialah khidmat nama yang menterjemah nama-nama NetBIOS kepada nombor-nombor alamat.
==Lihat juga==
* [[BIND]]