Babi hutan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q58697
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
Baris 20:
'''Babi Hutan''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Wild Boar'') merupakan leluhur liar [[babi bela jinak]]. Ia berasal dari hutan jarang di kebanyakan kawasan [[Eropah Tengah]], [[Mediterranean]] (termasuk [[Banjaran Atlas]] [[Afrika Utara]]), serta di kebanyakan kawasan di [[Asia]] sehingga [[Indonesia]] di selatan. Babi hutan juga telah dibawa masuk ke banyak tempat yang lain. Ia tergolong dalam [[Famili (biologi)|famili]] [[Suidae]] yang sama dengan ''[[Warthog]]'' dan ''[[Bushpig]]'' di [[Afrika]], ''[[Pygmy Hog]]'' di [[India]] utara, dan [[Babi Rusa]] di [[Indonesia]], antara lain. Babi Hutan adalah lebih jauh hubungannya dengan ''[[peccary]]'' atau ''[[javelina]]'' yang didapati di kawasan barat daya [[Amerika Syarikat]] serta di seluruh [[Amerika Tengah]] dan [[Amerika Selatan|Selatan]]. Nama saintifiknya ''Sus scrofa''.
 
Hutan Babi boleh mencapai 440 [[paun]] (200 [[kilogram]]) ([http://web.archive.org/web/20070107231541/news.yahoo.com/s/ap/20070106/ap_on_fe_st/hogzilla_killed] dengan laporan lebih berat yang tidak disahkan) untuk babi jantan dewasa, dan sehingga 6 kaki (1.8 [[meter]]) panjangnya. Jika diperanjatkan atau dikepung, Babi Hutan boleh menjadi amat garang, khususnya babi betina dengan anak-anaknya, dan jika diserang, akan mempertahankan diri dengan sedaya upaya menggunakan gigi taringnya.
 
Babi Hutan pupus di [[Great Britain]] pada [[abad ke-17]], tetapi babi-babi yang [[Pembiakan|membiak]] di kawasan liar telah kembali ke sesetengah kawasan, khususnya di [[Weald]], selepas melarikan diri daripada penternakan hutan babi.