Ethnologue: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ihsaanul Haq (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{italic title}}
== Pautan luar ==
'''''Ethnologue: Languages of the World''''' adalah sebuah penerbitan berasaskan web yang mengandungi perangkaan bagi 7,105 [[bahasa]] dan [[dialek]] dalam edisi ke-17, diterbitkan pada tahun 2013.<ref>[http://www.ethnologue.com/ ''Ethnologue'' 17th edition website]</ref> Sehingga edisi ke-16 pada tahun 2009 , penerbitannya itu adalah bentuk bercetak. ''Ethnologue'' menyediakan maklumat mengenai bilangan penutur, lokasi, dialek, gabungan bahasa, adanya [[Alkitab]] dalam bahasa itu, dan anggaran daya maju bahasa menggunakan EGIDS.<ref>Lewis, M. Paul & Gary F. Simons. 2010. Assessing Endangerment: Expanding Fishman’s GIDS. ''Revue Roumaine de linguistique'' 55(2). 103–120. [http://www-01.sil.org/~simonsg/preprint/EGIDS.pdf Online version]</ref> Sehingga Julai 2013, ia adalah katalog bahasa yang paling menyeluruh dan mudah, sungguhpun ada maklumat yang luput atau palsu. Satu projek dengan matlamat yang sama yang masih dalam pembangunan adalah [[Linguasphere Observatory|Linguasphere Observatory Register]].
* [http://www.ethnologue.com/ http://www.ethnologue.com/]
 
* [http://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Ethnologue.html/ http://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Ethnologue.html]
[[ William Bright ] ], kemudian editor of'' [[ Bahasa ( jurnal) | Language ]] : Jurnal Persatuan Linguistik Amerika '' , menulis of'' '' Ethnologue bahawa ia " adalah penting untuk mana-mana rak rujukan mengenai bahasa-bahasa dunia. " <ref> Bright, William. 1986. "Notis Tempah dalam '' Ethnologue '' ", '' '' Bahasa 62:698 . </ Ref> Lain-lain telah mengkritik kualiti data dan menunjukkan kesilapan. Sebagai contoh, rujukan silang boleh link ke yang salah [ [ISO 639 ]] kod, manakala pokok keluarga adalah dijanakan secara automatik, menyebabkan lata cladistic bermasalah yang boleh mengganggu hubungan bahasa.
 
[[William Bright]], ketika itu merupakan pengarang bagi ''Language: Journal of the Linguistic Society of America'', menulis mengenai ''Ethnologue'' bahawa ia penting bagi sebarang para rujukan mengenai bahasa di dunia."<ref>Bright, William. 1986. "Book Notice on ''Ethnologue''", ''Language'' 62:698.</ref> Pihak yang lain pula telah mengkritik kualiti data dan menunjukkan kesilapan. Sebagai contoh, rujukan silang boleh memaut ke rujukan kod ISO 639 yang salah, manakala pokok keluarga adalah dijanakan secara automatik, menyebabkan lata cladistic bermasalah yang boleh mengherot hubungan bahasa.
 
==Rujukan==
{{Reflist}}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.ethnologue.com/ http://www.ethnologue.com/Web version of ''The Ethnologue'']
** [http://www.ethnologue.com/ethno_docs/introduction.asp#history Ethnologue – History]
* [http://www.nytimes.com/2005/07/19/science/19lang.html How Linguists and Missionaries Share a Bible of 6,912 Languages] (''[[The New York Times]]'')
* [http://xml.coverpages.org/langcodesEth.txt ''Ethnologue'' 13] (1996) language codes and names