Kereta kebal kecil: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Baris 18:
Jenis Peninjau Berperisai Perancis 1930s (''Automitrailleuses de Reconnaissance'', "peninjau mesingan") pada asasnya kereta kebal kecil dari segi bentuk, tetapi bertujuan khusus untuk meninjau dihadapan pasukan utama.
 
[[Tentera Jepun Imperial]] menjadi salah satu pengguna kereta kebal kecil yang paling aktif, menghasilkan sejumlah reka bentuk yang berguna bagi [[perperangan hutan]]. Bagaimanapun, menjelang Perang Dunia Kedua, banyak darinya telahpun lapuk dan didapati tidak berjaya bagi tugas yang diberikan kepada mereka. BanyakKebanyakan yangdarinya akhirnya digunakan sebagai tugas trektor bagi unit artileri atau logistik.<ref name="T27"/><ref>[http://www.lonesentry.com/articles/jp_tankette/index.html U.S. Forces Encounter Old Jap Tankette] (from ''[[Intelligence Bulletin]]'', September 1945, via lonesentry.com. Retrieved 2008-01-06.)</ref>
 
Konsep ini kemudiannya diabaikan akibat kegunaan terhad dan kelemahan kepada [[perperangan anti-kereta kebal|senjata anti-kereta kebal]] malah pada mesingan, dan peranan kereta kebal kecil sebahagian besarnya diambil alih oleh kereta berperisai tentera. Bagaimanapun, semasa [[Perang Vietnam]] Tentera US menggunakan [[M50 Ontos]] yang sama tetapi agak besar, dengan kejayaan yang memuaskan.