Ubi kayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 31:
Pada masa biasa, ubi kayu hanya dimakan sekali-sekala atau dijadikan sebagai kuih. Kulit ubi kayu mempunyai asid hydrocyanic (asid hidroklorik dan potasium sianida atau sodium sianida (''hydrocyanic''). Oleh itu ubi kayu tidak boleh dimakan mentah, tetapi perlu dibuang kulit dan dimasak terlebih dahulu.
 
Ubi kayu boleh digoreng, direbus atau dibakar, dan dimakan bersama kelapa parut muda ([[nyiur kulit hidup]]), ikan masin, atau ikan bakar. Ubi kayu juga boleh dibuat kuih, antaranya [[kuih puli ubi kayu]], [[kuih ubi kayu]], [[[https://www.facebook.com/adibtapai tapai ubi]]], [[kerepek ubi]] dan yang seumpama dengannya.
 
Ubi kayu ditanam secara komersial untuk menghasilkan tepung ubi. Tepung ubi kayu juga digunakan dalam industri makanan setelah ia diproses menjadi [[monosodium glutamat]] (MSG) terutama di negara Timur Jauh dan Amerika Latin. Untuk menghasilkan satu tan MSG, ia memerlukan lebih kurang 2.4 tan tepung ubi kayu atau tepung kanji.<ref>[http://www.cassavabiz.org/postharvest/starch02.htm Starch Utilization in Food Industries]</ref>