Grand Cross of the Iron Cross: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 32:
== Grand Cross 1939 ==
[[Adolf Hitler]] memperkenalkan semula Iron Cross sebagai satu pingat kepahlawanan Jerman pada 1 September 1939, dengan Grand Cross sekali lagi sebagai darjah tertinggi (diatas beberapa darjah Knight Cross).
[[Fail:GCLuftwaffe.JPG|thumbnail|default|Grand Cross 1939]]
 
[[Hermann Goering]] menjadi satu-satunya penerima Grand Cross of the Iron Cross sewaktu Perang Dunia II, telah dianugerahkan pada 19 Julai 1940.
 
Grand Cross - semasa Hitler mula-mula memperkenalkannya semula - sepatutnya mempunyai bentuk tepi berwarna emas, tetapi telah ditukar kepada warna perak sebelum ia dikurniakan kepada Goring. Goring - yang gemar mengumpul pelbagai pingat kebesaran - merasakan bahawa Grand Cross yang beliau terima daripada Hitler tidak cukup megah, jadi beliau terpaksa membuat beberapa salinan - satu dengan hujung tepi platinum - yang selalu beliau pakai. Grand Cross asli yang dianugerahkan telah musnah dalam satu serangan udara pada tahun 1943. Goring memakai pingat platinum ini semasa beliau menyerah diri pada tahun 1945. Sejurus sebelum membunuh diri, Hitler melucutkan pingat Grand Cross Goring kerana beliau berasa dikhianatinya. Goring juga mempunyai tabiat aneh yang kadangkala tidak memakai pingat Grand Cross (terutamanya apabila Luftwaffe tidak menunjukkan prestasi yang baik). Kotak anugerah bagi Grand Cross 1939 mempunyai kulit merah di bahagian luar, dengan cetakanukiran timbul Helang Emas. Di bawah bahagian dalam kotak tersebut telah di lapik dengan kain baldu berwarna hitam.
 
Pingat yang lebih tinggi, iaitu [[Star of the Grand Cross of the Iron Cross]], juga telah diperkenalkan semula oleh Hitler tetapi tidak pernah dikurniakan di bawah pemerintahan Nazi dan semenjak itu tidaktiada pernahlagi dianugerahipenganugerahan.