Florence Nightingale: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 80 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q37103
Yosri (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 506820 oleh 60.48.223.61 (Perbincangan)
Baris 10:
 
Walau bagaimanapun, jumlah tentera yang meninggal di hospitalnya tidak menurun, sebaliknya meningkat. Kebanyakannya akibat jangkitan [[tifus]], [[demam kepialu]], [[penyakit Taun]] dan [[disenteri]], dan bukan akibat cedera perang. Siasatan pada 1855 menyimpulkan kematian tersebut akibat kebersihan sekeliling (''sanitasi'') yang kurang baik. Florence Nightingale membantu pesakit-pesakit lebih selesa sebelum kematian mereka, tetapi gagal menyembuhkan mereka.
 
Berbanding dengan hospital yang didirikan semasa pemerintahan Islam sekitar 705-715 AD, hospital barat di zaman Florence Nightingale adalah kotor dan terbiar. Ini menyebabkan ramai pesakit yang menemui ajal akibat jangkitan. Hospital tempat Florence Nightingale bekerja contohnya, walaupun telah dibersihkan, ia tiada sistem pengudaraan dan dibina di atas pembetung yang rosak.
 
Florence Nightingale kembali ke [[England]] sebagai wira pada 7 Ogos [[1857]]. Dia berpindah dari Buckinghamshire ke Piccadilly, London di mana dia jatuh sakit agak teruk pada 1896.