Karbohidrat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hafrul (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hafrul (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
=== Polisakarida ===
Polisakarida merupakan kelas karbohidrat yang mempunyai lebih daripada lapan unit monosakarida. Polisakarida terbahagi kepada kumpulan homopolisakarida (contohnya kanji, glikogen dan selulusa) dan heteropolisakarida (contohnya heparin).
 
==Jenis==
Terdapat 2 jenis utama karbohidrat, iaitu ringkas dan kompleks.
 
===Ringkas===
Merujuk kepada gula ringkas yang terdapat didalam kek, gula-gua atau biskut. Gula putih, dijuga dianggap sebagai kabohidrat ringkas. Gula ringkas boleh didapati didalam [[susu]], buah-buahan dan sayur-sayuran. Gula ringkas mudah menyerap ke dalam darah. Gula ringkas menyebabkan insulin lebih cepat meningkat. Dari masa ke semasa, disebabkan tekanan yang lebih kepada [[pankreas]] boleh membawa kepada penyakit kencing manis yang juga membawa masalah seperti kegemukkan, masalah jantung, kekangan tangan dan kaki(boleh membawa kepada pemotongan), dan juga masalah penglihatan yang kabur.
 
===Kompleks===
Karbohidrat kompleks mengambil masa lebih untuk menguraikannya dalam badan. Makanan [[bijirin sempurna]] adalah contoh karbohidrat kompleks seperti oats. Kebanyakkan sayur-sayuran, seperti [[ubi keledek|keledek]] merupakan sumber baik dari karbohidrat kompleks. Kompleks karbohidrat memberi tenaga lebih lama masa berbanding karbohidrat ringkas. Karbohidrat kompleks lebih sihat<ref>Kennedy 2008,p. 175.</ref> dari karbohidrat ringkas.
 
==Nota==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Kimia]]