Arak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 73 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q154
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Arak''' atau '''minuman keras''' ialah minuman beralkohol (biasanya [[etanol]]) yang menyebabkan seseorang menjadi [[mabuk]], tidak sedarkan diri, terlena, dan sebagainya. Biasanya minuman keras mengakibatkan atau menimbulkan hal yang negatif bagi si peminumnya. Contohnya ialah [[wain]], [[bir]], [[wiski]] dan lain-lain.
 
NamunTetapi, bagiuntok orang yang tinggal di daerah dingin, minuman keras kadangkala digunakan sebagai penghangat bagi tubuhnya. Disamping itu, ia juga dipercayai boleh mengekalkan [[kesihatan]].
 
Sesetengah agama, seperti [[Islam]] dan sesetengah mazhab [[Kristian]] dan [[Buddha]], mengharamkan pengambilan arak. Di kebanyakan negara, penjualannya dikawaldiharamkan oleh [[kerajaan]] kerana ia memberi amat berbahaya terutamanya kepada kanak-kanak.
 
== Jenis-jenis arak ==
Baris 13:
# [[Khamar]]
# [[Samsu]]
 
== Pengharaman dan sekatan ==
Arak wajib disekat, kerana dalam Hadis Nabi, '''ARAK''' ialah '''"IBU SEGALA KEJAHATAN"'''.
 
Lihatlah betapa ramai orang menjadi mangsa kemalangan jalanraya, bunuh-membunuh, rogol, zina, pergaulan luar batasan, mabuk, dan pelbagai perkara yang tak baik. Semua berpunca daripada '''ARAK'''. Dan kerajaan telah mengutip berbilion-bilion penjualan arak dan boleh membawa kejahatan.
 
Iklan jenama arak diharamkan di [[Malaysia]] pada [[1995]] kerana '''ARAK''' ialah '''"IBU SEGALA KEJAHATAN"'''.
 
[[Kategori:Minuman beralkohol]]