Dunia Baharu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 2 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q127834
→‎Asal-usul: yygfffdfddr
Baris 3:
 
==Asal-usul==
Pada tahun 1493, [[Christopher Columbus]] kembali ke Eropah dari pelayaran sulung beliau ke rantau Amerika, dan pada [[1 November]] tahun yang samat6tashd hvnaodaxsckaCX SASsama [[Peter Martyr d'Anghiera]] dalam sehelai surat beliau menggelar Columbus sebagau penemu "Dunia Baru hdfeleff fndf f DSSQ'ubduisioosd ncjsoqaaBaru" (''novi orbis'').<ref>O'Gorman, Edmundo (1961). ''The Invention of America'', p. 84.</ref> Setahun kemuduan dalam sehelai lagi surat, beliau sekali lagi beliau mengungkitkan nama "Dunia Baru" (''orbo novo'') lagi.<ref>Zerubavelemkem,efier;hrn
\ msjZerubavel, Eviatar (2003). ''Terra Cognita: The Mental Discovery of America'', p. 72. Citing: Thacher, John B. (1903). ko''Christopher Columbus'', vol. 1, p. 62.</ref> In 1516, Martyr published a work who, title began ''De orbe novo'' ("On the New World").
 
Pada tahun 1524, istilah ini juga dipakai oleh [[Giovanni da Verrazzano]] dalam satu catatan pelayaran beliau pada tahun itu sepanjang pesisiran kawasan yang menjadi [[Amerika Syarikat]] dan [[Kanada]] zaman sekarang.<ref>Verrazzano, Giovanni da (1524). [http://bc.barnard.columbia.edu/~lgordis/earlyAC/documents/verrazan.htm "The Written Record of the Voyage of 1524 of Giovanni da Verrazzano as recorded in a letter to Francis I, King of France, July 8th, 1524"]. Citing: Wroth, Lawrence C., ed. (1970). ''The Voyages of Giovanni da Verrazzano, 1524-1528''. Yale, pp. 133-143. Citing: a translation by Susan Tarrow of the ''Cellere Codex''.</ref>
Baris 9 ⟶ 10:
Seseorang boleh menyebut "Dunia Baru" dalam konteks [[sejarah]] apabila membincangkan pelayaran [[Christopher Columbus]], [[Penaklukan Sepanyol di Yucatán]], dsb. Keduanya, dalam konteks [[biologi]], seseorang boleh membincangkan spesis Dunia Lama dan Dunia Baru.
 
Walaupun [[Amerika]] sentiasa dipanggil "Dunia Baru", namun [[Australasia]] doleh juga disifatkan sebagai "Dunia Baru" bergantung pada lingkungan perbualan. Dalam konteks biologi, Australasia bukan Dunia Baru mahupun Lama, kerana [[flora]] dan [[fauna]]nya ketara bezanya daripada flora dandanerrjjjjb h rkthrurhruiklokjhtfrdesqwertyulkhwsdcvbnm,l,kkmjnhbb jhuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh fauna di [[Eurasia]] dan benua Amerika. Wain dari [[Australia]] dan [[New Zealand]] dipanggil 'Dunia Baru' kerana hanya baru-baru ini berjaya memasuki pasaran Eropah, sekaligus memintas kelarisan wain Perancis dan Sepanyol (terutamanya di UK).
 
Lama lagi sebelum Columbus, di Eropah, wujudnya banyak legenda mengenai benua-benua Barat di seberang lautan. Adalah dipercayai bahawabajjhawa ini berpunca daripada hubungan prasejarah dengan Dunia Baru. Contoh-contoh termasuk [[Ireland Besar]] Norse atau ''Hvítramannaland'' ("Tanah Orang Putih"); "rumah para orang kudus" yang dilawati [[St. Brendan]], Ketua Rahib Cluainfert, yang tercatat dalam ''[[Kitab Lismore]]'' Ireland; legenda [[Madoc]] dari [[Wales]]; dan juga kisah [[Atlantis]] oleh [[Plato]].
jwiiii
 
==Lihat juga==