Muzik era klasikal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
k pautan Muzik barat iaitu muzik tradisi Eropah
Baris 2:
'''''Muzik era klasikal''''' merujuk kepada [[muzik barat|muzik tradisi Eropah]] yang mengambil tempat pada sekitar tahun 1750 hingga ke tahun 1810. Tahun awal dan akhir era ini bertindih dengan era-era sebelum dan selepasnya.
 
Walaupun istilah ''[[muzik klasikal]]'' digunakan sebagai satu istilah yang menyeluruh untuk ''semua'' jenis muzik dalam tradisi ini, namun para pembaca diingati untuk melihat cara istilah berkenaan digunakan. [[Muzik klasikal]] dan '''''muzik era klasikal''''' memberi maksud yang berlainan. [[Muzik klasikal]] adalah rujukan umum untuk sejarah [[muzik]] yang berakar umbikan sejarah [[Muzik barat|muzik tradisi Eropah]] manakala ''muzik era klasikal'' adalah [[muzik]] pada tahun-tahun sekitar 1750 hingga ke 1810.
 
Muzik era klasikal terletak di antara jangkamasa [[muzik era barok]] dan [[muzik era romantis]]. Antara [[penggubah]]-[[penggubah]] terkenal era ini termasuklah Joseph Haydn, [[Wolfgang Amadeus Mozart]], [[Ludwig van Beethoven]], Luigi Boccherini, Muzio Clementi, Johann Ladislaus Dussek, Carl Philipp Emanuel Bach dan Christoph Willibald Gluck.