Penghantaran automatik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Laman baru: thumb|123px|Tombol gear automatik pada kereta Ford Five Hundred. '''Transmisi automatik''' adalah sistem kotak gear automotif yang boleh menukar gear secara...
 
Hezery99 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 37:
* '''Pilihan gear rendah''' - Kebanyakan kotak gear automatik mempunyai pilihan yang membolehkan pemandu mengehadkan tukaran gear pada bilangan gear tertentu sahaja, berguna semasa pemanduan di kawasan pergunungan yang perlu bergantung pada "brek enjin" bagi pemanduan yang selamat.
* '''Kawalan manual''' - Sesetengah model kereta transmisi automatik kawalan elektronik (ECT) menawarkan mod manual bagi membolehkan pemandu menukar gear secara manual tetapi tanpa penggunaan klac. Mod tersebut boleh dicapai sama ada dengan menggerakkan tombol gear ke posisi '''M (Manual)''' ataupun dengan menekan butang. Penukaran gear secara manual dapat dilakukan sama ada menggunakan tombol gear ataupun menggunakan butang, bergantung kepada model kereta tersebut.
 
== Fakta menarik ==
[[Mercedes-Benz SLR McLaren]] adalah kereta transmisi automatik terpantas di dunia. Digerakkan oleh enjin 5.4L V8 dengan [[pengecas super]] serta menggunakan transmisi automatik 5 kelajuan, ia mampu mencapai kelajuan maksimum 334 km/j.
 
== Jenis-jenis transmisi automatik yang lain ==