Adab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q346410
kembang lede, +petikan rujukan
Baris 1:
{{Templat:Fiqh-Adab}}
'''Adab''' ({{lang-ar|''' أدب '''}}) dalam konteks perilaku, perbuatan: kebaikan, kesantunan, moral, sopan santun, kesusilaan, kemanusiaan.<ref>Firmage, Edwin Brown and Weiss, Bernard G. and Welch, John W. ''Religion and Law''. 1990, page 202-3</ref> Sementara tafsiran skop dan perincian Adab mungkin berbeza dalam kebudayaan yang berlainan, kesamaan yang terdapat dalam tafsiran-tafsiran ini ialah penilaian keperibadian seseorang melalui kepatuhannya terhadap beberapa kod kelakuan.<ref name=remco>Ensel, Remco. ''Saints and Servants in Southern Morocco''. 1999, page 180</ref> Justeru seseorang itu menunjukkan Adab dengan mempamerkan "pembezaan aturan, kelakuan, dan kepandaian membuat pilihan yang betul".<ref name=remco />
'''Adab''' ({{lang-ar|''' أدب '''}}) dalam konteks perilaku, perbuatan: kebaikan, kesantunan, moral, sopan santun, kesusilaan, kemanusiaan.
 
Sedangkan tafsiran dari lingkup adab dan fakta-fakta yang dapat bervariasi antara berbagai budaya, umum antara interpretasi ini adalah hal peribadi untuk berdiri melalui pengamatan tertentu contoh kod perilaku.
Baris 16:
# Adab antara bukan mahram
# Adab Menjalankan tugas
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
 
[[Kategori:Syariat]]