Taman Burung Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
Taman Burung ini telah dirasmikan oleh Seri Paduka Baginda [[Raja Permaisuri Agong]], [[Tuanku Siti Bainun binti Mohd Ali]] pada 15 November 1991. Ia diuruskan oleh [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]].
 
[[Taman burung]] ini merupakan sebuah taman sari [[burung]] dan taman [[tropika]] khas untuk pencinta-pencinta alam. Taman burung ini dikatakan sebuah taman burung yang terbesar di rantau [[Asia Tenggara]] dengan merangkumi kawasan lembah menghijau seluas 20.9 ekar.{{fact}}
 
Buat pertama kalinya di [[Malaysia]], para penggemar burung berpeluang memerhatikan lebih kurang 3,000 ekor burung dari berbagai spesis berterbangan bebas di dalam suasana taman hampir semula jadi.{{fact}} Terdapat [[burung Enggang]], [[bangau]], [[ranggung]], [[nuri]], [[serindit]], [[kuang]], [[kakaktua]], [[punai]], [[merpati]], [[ruak-ruak]] dan [[langling]], [[itik]]-itik dan [[flamingo]] serta pelbagai spesies burung yang berasal dari [[Malaysia]] dan negara seperti [[Australia]], [[New Guinea]], [[Thailand]], [[Indonesia]], [[Tanzania]], [[China]] dan [[Belanda]] mendiami taman burung ini.
 
== Lihat juga ==