Kerajaan Kutai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
penambahan 20,000 ekor lembu, bukan 20 ekor.
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kerajaan Kutai''' atau '''Kerajaan Kutai Martadipura''' (Martapura) adalah kerajaan Hindu kutai yang memerintah [[Kalimantan Timur]] sekitar kurun ke -4 Masihi. Ketika kerajaan ini diasaskan, sejarahwanpakar sejarah berpendapat ia bukanlah kerajaan hindu. Namun penggantinya iaitu [[Mulawarman]] sudah pun menganut agama [[Hindu]].
 
Dalam prasasti [[Yupa]] yang bertarikh 400 SM<ref name=RoyalArk>[http://www.4dw.net/royalark/Indonesia/kutai.htm Informasi dari Royal Ark]</ref>, Raja Kudungga, seorang pembesar [[Kerajaan Champa]], adalah pengasas kerajaan ini. Beliau mempunyai tiga orang putera dan salah satu puteranya ialah Mulawarman.<ref name="RoyalArk"/> Menurut prasasti itu lagi, Mulawarman pernah menganugerahkan pendeta Brahman dua puluh ribu ekor lembu. Bagi memperingati peristiwa ini, pendeta-pendeta itu mencatatnya di dalam prasasti Yupa. Mulwarman pula mempunyai seorang putera bernama [[Acwa Varman]].<ref name="RoyalArk"/>
 
Pada abad ke -16, kerajaan ini tewas ketangandi tangan [[Kesultanan Kutai Kartanegara]]. Dalam peperangan tersebut, raja terkakhirnya, Maharaja Dharma Setia terbunuh ditangandi tangan Raja Kutai Kartanegara iaitu [[Sultan Ali Pangeran Anum Panji Mendapa]].
 
== Rujukan ==