COMANGO: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k kemaskini
Baris 4:
COMANGA membuat beberapa tuntutan dan desakan yang menimbulkan kontroversi sepertimana yang dilaporkan dalam laporan tersebut. Berikut ialah tuntutan-tuntutan tersebut;<ref>[http://bm.harakahdaily.net/index.php/columnist/ketua-pemuda-pas/22985-tuntutan-comango-sentuh-sensitiviti-umat-islam Tuntutan COMANGO sentuh sensitiviti umat Islam]. HarakahDaily.net. Capaian 14 Nov 2013</ref>
 
# Malaysia digesa untuk menandatangani ''International Covenant on Civil & Political Rights'' (ICCPR). Dalam Artikel 18 ICCPR mengandungi ''the rights of religious freedom'' (kebebasan beragama). Kebebasan untuk memilih agama atau kepercayaan termasuk hak seseorang untuk menukar agama yang dianuti.
# Malaysia digesa untuk menandatangani ''International Covenant on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination'' (ICERD). Implikasi perkara ini akan mengheret kepada isu perkauman dan mencabar status quo yang melibatkan kedudukan orang Melayu dan Islam di Malaysia sepertimana yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia dan semangat kontrak sosial.
 
# Malaysia digesa untuk mengiktiraf hak-hak ''Sexual Orientation and Gender Identity'' (SOGI) terutamanya hak-hak [[LGBT|lesbian, gay, biseksual, transgender (LGBT)]]. Tuntutan ini turut merangkumi kepada amalan kebebasan orientasi seksual songsang termasuk memberi kebenaran untuk mengiktiraf perkahwinan sesama jenis.
# Malaysia digesa untuk menandatangani International Covenant on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD). Implikasi perkara ini akan mengheret kepada isu perkauman dan mencabar status quo yang melibatkan kedudukan orang Melayu dan Islam di Malaysia sepertimana yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia dan semangat kontrak sosial.
 
# Malaysia digesa untuk mengiktiraf hak-hak Sexual Orientation and Gender Identity (SOGI) terutamanya hak-hak lesbian, gay, biseksual, transgender (LGBT). Tuntutan ini turut merangkumi kepada amalan kebebasan orientasi seksual songsang termasuk memberi kebenaran untuk mengiktiraf perkahwinan sesama jenis.
 
<!-- sesiapa ada terjumpa maklumat pasal ni, boleh tolong isikan. Terima kasih.-->
 
==Kritikan==
Tuntutan COMANGO ini ditentang hebat oleh NGO-NGO Islam terutamanya [[Pertubuhan-pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan Berkala Sejagat]] (MuslimUPro).<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131023/dn_09/Comango-tak-hormati-Islam Comango tak hormati Islam]. Utusan Malaysia. Capaian 14 November 2013</ref> Mereka mengatakan bahawa perbuatan ini tidak menghormati kedudukan [[Islam]] sebagai agama perseketuan Malaysia. Antara NGO lain yang turut menentang hebat ini adalah [[ISMA]].<ref>[http://www.ismaweb.net/v4/2013/10/tuntutan-comango-bakal-memporak-perandakan-negara-timb-presiden-isma/ Tuntutan COMANGO bakal memporak-perandakan negara – Timb Presiden ISMA]. IsmaWeb. Capaian 14 Nov 2013</ref>
Baris 17 ⟶ 13:
 
# COMANGO tidak menghormati kedudukan Islam sebagai Agama Negara.
 
# COMANGO telah meletakkan Malaysia termasuk institusi agama Islam di bawah pantauan PBB.
 
# COMANGO mencampuri urusan agama dan mencabar kemuliaan ummat Islam apabila mereka mendesak supaya membenarkan amalan hidup songsang seperti LGBT.