Wikipedia:Jangan terbeban dengan aturan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Markus raymond (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Smim90
Baris 1:
{{Tambahan}}
'''RAYMOND ANAK RABING''' \\]]
{{Garis panduan subcat}}
En.Raymond Anak Rabing merupakan anak tempatan bumiputra Sarawak berasal daripada bandar Bintulu Sarawak dimana belaiu telah dilahirkan pada tahun 1991 jatuh pada haribulan 05 Februari 1991 di hospital Bintulu Sarawak.
Seharusnya setiap [[Wikipedia:Ahli Wikipedia|Ahli Wikipedia]] tidak sepatutnya terbeban dengan pelbagai aturan yang ada disekeliling mereka. Ini kerana, Ahli Wikipedia jelas dibekalkan akal fikiran dan nilai kepercayaan oleh [[Tuhan]] yang membuatkan mereka boleh berfikir dan membuat pilihan tentang baik buruk sesuatu peraturan yang ditawarkan kepada mereka. Sebagai manusia, pemilihan bagi yang terbaik sepatutnya diterima dengan anggapan yang mulia disamping memandu pemilihan mereka dengan waras dan matang. Kewarasan dan kematangan pula adalah anugerah Tuhan kepada hambaNya dan ia merupakan nikmat yang harus disyukuri dengan sebaik-baiknya.
Beliau merupakan anak kedua didalam keluarganya dan beliau merupakan anak angkat oleh Ibu adiknya pad usia 2 Tahun selepas kedua-dua ibubapa beliau bercerai.
 
Oleh itu, komuniti Wikipedia juga turut dianggap sebagai komuniti yang waras lagi matang, mereka dianggap mempunyai kuasa bagi menentukan kewajaran dan sifat-sifat aturan yang sentiasa mengekori mereka setiap masa. Aturan boleh hadir dalam pelbagai keadaan ada yang hadir sejak masih kecil seperti aturan menangis seorang bayi, ada aturan yang mula dibajai dari kecil seperti aturan membaca bagi kanak-kanak. Ada juga aturan yang hadir dari kalimah para pemimpin masyarakat. Lebih hebat lagi aturan dari Tuhan menerusi kitab suciNya.
 
Hampir keseluruhan hidup kita dipenuhi aturan, kadangkala kita tidak merasainya, mungkin anda tidak sedar, apabila anda berasa mahu membuang air, anda pasti akan mencari tempat sesuai untuk membuangnya walaupun hanya berada dibelakang sebatang pohon kelapa. Jika anda berada dalam suasana hujan atau ribut, pasti anda akan mencari tempat berteduh walaupun dibawah sehelai daun. Ini semua berlaku dengan segera seakan-akan anda diatur berbuat begitu dan mesti anda membuatnya, jika tidak, anda pasti malu atau basah kuyup.
Permanent Address:Rumah James Nueng P.o Box 1337 Batu 15
Jalan Bintulu-Miri 97000 Sarawak,Malaysia.
Nationality :Malaysian
Date of Birth :05 Februari 1991 Gender : Male
Age : 22 Years Old Martial Status : Single
Race : Iban(Sea Dayak) Religion : Christian
Health : Excellent
 
Persoalannya, adakah anda terbeban dengan perihal contoh aturan diatas?, Kebanyakan dari anda mengatakan tidak, sedangkan segelintir dari yang lain mengatakan ya atau mungkin ia terbalik? Apa pun jawapan anda, ini semua dinamakan aturan kehidupan dan anda harus menyahutnya dengan seikhlas hati. Hati yang ikhlas bermaksud hati yang tidak terbeban.
 
Begitu juga di Wikipedia versi bahasa Melayu ini, [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan|dasar dan garis panduan]] yang diolah, dibentangkan dimestikan untuk anda turuti, sebenarnya ia adalah suatu bentuk kebaikan bagi semua yang terlibat dalam komuniti ini. Ia dirangka tidak lain bagi menjaga kualiti dan menjadi Wikipedia sebagai ensiklopedia berwibawa menjadi realiti, kerana itu kami meminta anda janganlah merasa terbeban dengan aturannya. Hampir keseluruhan dasar dan garis panduan yang menjadi ketetapan dalam Wikipedia telah mengalami proses [[Wikipedia:Sepersetujuan|sepersetujuan]] secara langsung atau sebaliknya. Ya kami akui aturan dasar dan garis panduan disini tidak mungkin 100% "perfect" atau tepat. Dalam niat untuk mengacu kearah nilai positif pasti akan anda nilai negatif yang mengekorinya. Walau bagaimanapun, pemilihan yang waras adalah bimbingan terbaik buat anda.
'''PENDIDIKAN'''
Belaiu telah mendapat pendidikan persekolahan di sekolah rendah iaitu di sekolah kebangsaan kembatu 18 jalan bintulu miri sarawak dari darjah 1 hingga darjah 6 pada tahun 1999 sehingga pada tahun 2003 dan belaiu juga telah menduduki peperiksaan UPSR
(Ujian Penilaian Sekolah Rendah) pada tahun 2003.Dengan berkat usahanya,beliau telah melanjutkan pelajaran ke sekolah menengah di SMK BINTULU di sarawak pada tahun 2004 sehingga tahun 2006,beliau juga telah menduduki Ujian peperiksaan Awam iaitu PMR (Penilaian Menengah Rendah) pada tahun 2006.Dengan berkat kegigihan beliau juga telah mendapat tawaran belajar kemahiran didalam bidang katering di sekolah menengah teknik bintulu pada tahun 2007 sehingga tahun 2008.Belliau jua tidak perit dan tidak mengenal ertiputus asa didalam menimba ilmu dan beliau telah dengan jayanya mendapat keputusan yang memanggakan kedua-dua ibubapanya didalam peperiksaan Awam pada tahun 2008 iaitu SPM (Sijil Pelajaran Malaysia).
Setelah medapat keputusan yang baik,beliau telah memohon kemasukkan ke IPTA iaitu IKBN MIRI SARAWAK pada tahun 2009,didalam bidang masakan iaitu penyediaan makanan.Apabila keputusan telah keluar didalam permohonan ke IKBN MIRI,beliau telah berjaya dimasukkan ke IKBN MIRI kerana bukan mudah hendak memohon ke IKBN kerana ianya memerlukan kegigihan dan kesungguhan seseorang itu untuk berjaya serta mencapai matlamat itu sendiri.Belaiu telah menjalankan kursus penyediaan makanan selama 2 Tahun 3 bulan di IKBN MIRI Sarawak.
Setelah menamatkan kursus belaiau di IKBN MIRI SARAWAK pada tahun 2012,beliau telah memohon kerja sebagai tukang masak di Kapal iaitu di sesbuah syarikat petronas cari gali sdn bhd selama 1 tahun bekerja didalam industri oil and gas sebagai tukang masak dikapal.
pada tahun 2013 beliau telah mendapat tawaran sebagai Pegawai latihan Vokalsional dibawah naungan Jabatan kemahiran Malaysia (JPK) IAITU DI pusat latihan pengajar dan kemahiran lanjutan di shah alam selangor malaysia pada sessi kemasukkan bulan MEI 2013 selama 9 Bulan.
 
Bagi mengurangkan rasa khuatir anda, kami [[Wikipedia bahasa Melayu]] mempunyai cara tersendiri bagi memandu anda membina suatu bentuk ensiklopedia yang baik pada masa hadapan. Sebagai permulaan perkara-perkara asas ini telah dirangka iaitu:
2013- JAN 2014
Pusat Latihan Pengajar & Kemahiran Lanjutan (CIAST) ,Shah Alam, Selangor
Sijil Pengajar Vokasional (VTO)
2009 – 2011
IKBN MIRI SARAWAK
Sijil Kemahiran Malaysia ( Level 1) PEMBANTU PENYEDIAAN MAKANAN
Sijil Kemahiran Malaysia ( Level 2) PENYEDIAAN MAKANAN
Sijil Kemahiran Malaysia ( Level 3) PENYELIA/KETUA SEKSYEN MAKANAN
CGPA : 3.59
 
# Mewajibkan seluruh komuniti Wikipedia bahasa Melayu yang terbabit dalam bidang penulisan, pentadbiran atau penyelenggaraan mesti mematuhi [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan]] sebagai perlembagaan asas utama yang telah dirangka.
2007 – 2008
# Memansuhkan kewajipan menuruti [[:en:Wikipedia:Ignore all rules]] & [[:en:Wikipedia:Manual of Style (Islam-related articles)]] dari Wikipedia bahasa Inggeris walau apa cara sekalipun seperti mana yang diperintahkan menurut [[Wikipedia:Polisi lanjutan]].
Sekolah Menengah Teknik Bintulu,Sarawak Malaysia.
Sijil Penilaian Malaysia (SPM) Penyajian makanan/minuman,penyediaan masakan barat dan timur
 
Dengan adanya kewajipan bagi mengikut kedua-dua syarat diatas, ini secara tidak langsung bukan sahaja memperteguhkan kreadibiti Wikipedia bahasa Melayu, malahan inilah cara kami memastikan segala tindak-tanduk di Wikipedia versi ini sentiasa berpandukan hukum dan kanun perundangan semasa di dunia. Namun apa yang jelas semua ini bukan bertujuan membebankan anda dengan aturan tetapi mahu mendidik anda bagaimana bermuafakat bersama aturan.
2004-2006
Sekolah Kebangsaan Bintulu,Sarawak,Malaysia
Penilaian Menengah Rendah (PMR)
 
[[Kategori:Laman pebimbing Wikipedia]]
Level:LEVEL 3(PENYELIA KETUA SEKSYEN MAKANAN L-041-3)
[[Kategori:Polisi dan panduan Wikipedia]]
Institute/University:INSTITUT KEMAHIRAN BELIA NEGARA (IKBN)
 
Graduation Date 30 3th NOVEMBER 2012 (Fresh Graduade)
On Job Training Hospitality Course Department
Supervisor : Chef Naperi
 
 
Level :MLVK LEVEL 3 I031-3(VOCATIONAL TRAINING OFFICER)
Institute/University :Pusat Latihan Pengajar & Kemahiran Lanjutan (CIAST) ,Shah Alam, Selangor
 
Anatara pelajaran yang dipelajari semasa di IKBN MIRI SARAWAK ialah seperti berikut :-
Kursus Yang Diambil (Course Attended): PEMBANTU PENYEDIAAN MAKANAN ( INDUSTRI HOSPITALITI )
 
SKM Tahap 1,2, DAN 3
 
Senarai Duti Yang Dipelajari, Dijalankan Dan Amali Di IKBN.
(Duty List Covered During Training And Practical IKBN)
 
Level 1.
1. HANDLE FOOD ITEM
2. VEGETABLES DISHES
3. EGG DISHES
4. APPERTIZE
5. WHITE STOCK
6. LOCAL STOCK
7. BROWN STOCK
8. POULTRY DISHES
9. PORRIDGE
10. LOCAL DISHES
11. LOCAL FRIED DISHES
12. LOCAL DESSERT
13. JUICES
14. BUFFET DISPLAY
 
Level 2
1. FOOD STORAGE
2. APPERTIZER
3. DRY AND MOIST HEAT COOKING
4. SEAFOOD DISHES
5. MEAT DISHES
6. VEGETARIAN DISHES
7. INTERNATIONAL BREAKFAST
8. COMPRESSED RICE DISHES
9. GLUTINOUS RICE DISHES
10. FLAVOURED RICE DISHES
11. YEAST BASED PRODUCT
12. INTERNATIONAL SET MEALS
13. STALL CONCEPT COOKING
 
Level 3
1. STOCK CONTROL
2. BREAKFAST MENU
3. STOCK AND SOUP MENU
4. APPERTIZER MENU
5. MAIN COURSE MENU
6. DESSERT MENU
7. CATERING SERVIC
8. SUPERVISORY FUNCTION
 
'''PENGELAMAN BEKERJA'''
 
1. Company Name : Sribima Offshore Catering Service Petronas Sdn. Bhd
Position : Chef Cook Shipping/Platform
Date Joined : April 2012
Date Left : December 2012
Work Description : Cooking For Crew On Platform/Shipping
 
2. Company Name : New World Suites Hotel Bintulu 3 Star
Position : On Job Training
Date Joined : Jan 2012
Date Left : Mac 2012
Work Description : Commis
 
3. Company Name : Park City Everly Hotel Bintulu 4 Star
Position : waiters
Date Joined : Oktober 2008
Date Left : December 2008
Work Description : Part Timer Services
 
4. Company Name : MarryBrown Restaurant Park City Mall Shooping
Complex Bintulu
Position : waiters / Casheir / Steward
Date Joined : January 2009
Date Left : August 2009
Work Description : Preparation Food / Service