Wahabi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 52 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q163140
Mhasankassim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 36:
# Melarang membaca qasidah.
# Melarang melagu-lagukan al Quran.
# Melarang membaca Selawat Nabi, memuji-muji Nabi seperti selawat rekaan yang tidak bersumberkan hadis sahih, Qsidah,Marhaban ,Burdah dan Berzanji. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabiRasul saw dan para sahabat sendiri.{{fact}}
# Melarang mengaji ilmu kalam Sifat 20 seperti yang tertulis dalam kitab Kifayatul Awam , Matan Jauharah as-Sanusi dan sebagainya. Pada Wahabi, tauhid hanya berkisar pada Tauhid Rabbubiyah dan Tauhid Uluhiyah sahaja.<ref>Mohd Yusof Ahmad,'Perkembangan Mazhab-Mazhab Ilmul-Kalam Dalam Islam', Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia,1980, hlm 96.</ref> Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
 
== Pandangan Siradjudin Abbas ==
Baris 43:
[[Siradjudin Abbas]] menulis susur galur fahaman Wahabi dalam buku '40 Masalah Ugama' . Beliau adalah [[kiyai]], [[abuya]] , [[ulama]] besar di [[Indonesia]]. Konsep-konsep Moden Fahaman Wahabi yang dibawa oleh Muhammad 'Abdul wahab adalah seperti berikut :
 
# Dalam mempelajari ilmu [[Usuluddin]] ([[Tauhid]]) harus menganutmengikuti fahamanakidah [[Ibnu4 Taimiyah]].mazhab dan salafus soleh (300 tahun selepas hijrah
# Di dalam Fiqh diharuskan menampal-nampal [[Mazhab]] ([[Talfiq]]).
# Mengambil sumber [[al Quran]] dan Hadis yang kuat sahaja tanpa [[Ijmak|ijma ulama]] dan [[qias]]. Ijma' ulama' dan qias diambil sekiranya ianya berdalilkan al Quran dan hadis.
# Melarang keras umat Islam [[berdoa]] dengan [[Tawassul]] (Perantaraan) orang yang telah mati. Tawassul yang dibenarkan ialah sebagaimana terdapat dalam al Quran dan hadis (yakni dengan asma' al husna, amal soleh dan doa orang yang soleh).