Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mrpresidentfaris (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 3338401 oleh Yosri (Perbincangan)
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Mrpresidentfaris (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 24:
|footnotes =
}}
 
 
'''Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu''' atau nama ringkasnya ''SBPI Kubang Pasu'', merupakan sebuah Sekolah integrasi yang terletak di Bandar Bukit Kayu Hitam.
 
Pada 2009, Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu memiliki 238 pelajar lelaki dan 264 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 502 orang. Ia mempunyai seramai 67 orang guru.<sup>2009</sup>
 
'''Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu''' (i-KUPs) adalah [[sekolah berasrama penuh]] yang ke-54 dan SBP Integrasi yang ke-12 di Malaysia. Sekolah ini berada dalam daerah [[Kubang Pasu]] di Bukit Kayu Hitam, [[Kedah]] terletak berhampiran dengan sempadan Malaysia-Thailand.
 
Selari dengan matlamat sekolah berasrama penuh, i-KUPs menawarkan sistem pendidikan yang terbaik dan berkualiti kepada para pelajarnya. Program-program pendidikan i-KUPs disusun rapi dengan menggabungkan aspek kecemerlangan akademik, sahsiah dan kokurikulum secara bersepadu. Pada Februari 2011, i-KUPs telah dianugerahkan [[Sekolah berprestasiBerprestasi tinggi]]Tinggi (SBT) Kohort 2 oleh [[Kementerian Pelajaran Malaysia]] (KPM).
 
== Sejarah ==
Baris 34 ⟶ 40:
 
Pengetua pertama di sekolah ini ialah Puan Hajjah Rubiyah binti Haron. Beliau lebih dikenali sebagai 'ummi' oleh seluruh warga di bumi SBPIKP ini. Beliau banyak berjasa dalam pembangunan akademik, sahsiah, rohani, dan jasmani. Beliau bersara pada tanggal 31 Disember 2008. Jawatan Pengetua kini disandang oleh Encik Baharudin bin Osman. Beliau merupakan pengetua yang kedua menjejakkan kaki dan mentadbir sekolah ini. Beliau lebih mesra dipanggil sebagai 'ayahanda' oleh semua pelajar di sini.
 
==Bekas Pelajar==
*Mat Luthfi - Vlogger No.1 [[Malaysia]], pemenang Shout! Aloud Awards 2013, [[Anugerah Shout!]][http://fatenlunastik.blogspot.com/2012/01/anwar-hadi-atau-mat-luthfi.html][http://www.ohbulan.com/hafiz-dominasi-anugerah-khairy-jamaluddin-curi-tumpuan-shoutawards/][http://saharol.com/category/vlogging/senarai-vlogger-malaysia/]
== Alamat==
:Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu