Kutub Selatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 102 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q933
Stress 043 (bincang | sumb.)
menambah info - rujuk dari wikipedia bahasa Inggeris
Baris 4:
'''Kutub Selatan''', juga dikenali sebagai '''Kutub Selatan Geografi''' merupakan [[kutub|titik]] paling [[selatan]] di muka [[Bumi]]. Ia terletak di bahagian Bumi yang bertentangan dengan [[Kutub Utara]]. Di sini terdapat [[Stesen Kutub Selatan Amundsen-Scott]] AS, yang telah diasaskan pada 1956. Kutub Selatan terletak di benua [[Antartika]], dan tidak harus dikelirukan dengan [[kutub magnet|Kutub Magnet Selatan]].
 
== MasaGeografi ==
Kebiasaanya, Kutub Selatan dirujuk sebagai titik paling selatan di antara dua titik (utara dan selatan) di mana paksi putaran Bumi bertemu di antara satu sama lain, selain daripada [[Kutub Utara]] iaitu titik paling utara [[Bumi]].
Di kebanyakan tempat di Bumi, [[masa]] tempatan diselaraskan mengikut kedudukan Matahari di angkasa. Ini tidak dapat dibuat di Kutub Selatan kerana tempoh "satu hari satu malam" di Kutub Selatan sama dengan satu tahun. Selain itu, Kutub Selatan tidak terikat dengan mana-mana [[zon masa]]. Tetapi untuk kemudahan praktis, Stesen Kutub Selatan Amundsen-Scott mengikut zon masa [[New Zealand]] kerana AS menghantar bekalan ke stesen itu ("Operation Deep Freeze") dari Christchurch, New Zealand.
 
Koordinat geografi di Kutub Selatan pula hanya diberi sebagai 90<sup>o</sup>S kerana di sini longitud tidak wujud. Walaupun longitud tidak wujud, ianya boleh diberi sebagai 0<sup>o</sup>. Di Kutub Selatan, semua arah menghadap ke utara.
 
=== Kutub Selatan (Titik Ceremonial) ===
Dikenali sebagai Ceremonial South Pole, titik ini diwujudkan untuk para pengunjung yang ingin bergambar di Kutub Selatan. Titik ini berada tidak jauh daripada titik geografi sebenar Kutub Selatan. Di sini terdapatnya tanda yang menunjukkan para pengunjung sudah berada di Kutub Selatan, berserta dengan bendera negara-negara yang telah menandatangani perjanjian Antartika.
== Lihat juga ==
* [[Antartika]]