Pengkid: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Faktor / Ciri-ciri: membetulkan ejaan kata.
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 203.106.151.76 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 1:
'''Pengkid''' ialah 'tomboy' atau [[lesbian]] ,merupakan gaya penampilan perempuan bergayayang maskulin dan kadangkala berorientasi homoseksual.<ref>[Isu Pengkid: DAMAI Sedia Jadi Orang Tengah]</ref>. Penampilan mereka termasuk gerak laku, berpakaian, penampilan, percakapan dan rupa seolah-olah lelaki, di mana kesemua ciri-ciri ini sering dikaitkan dengan lesbianisme. Golongan ini menonjolkan identiti gender dan seksualiti yang sering dilaporkan sebagai naluri semulajadi mereka.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0513&pub=Utusan_Malaysia&sec=Keluarga&pg=ke_01.htm ‘Pengkid’ kini lebih berani]</ref>
 
Pengetua Pusat Kebahagiaan Remaja dan Wanita (KEWAJA), Yahya Mohd. Yusof, menyatakan bahawa dahulu golongan ini agak tersorok dan berada dalam kelompok sendiri disebabkan tanggapan konservatif dan negatif yang banyak dipaparkan di media massa. Walaubagaimanapun, kegiatan pengkid kini lebih terancang dan berani, terutamanya di kalangan aktivis hak-hak seksualiti dan gender.
Baris 7:
==Faktor / Ciri-ciri==
* Secara semulajadi. Dari usia kanak-kanak lagi sudah nampak kecenderungan mereka lebih berminat kepada perempuan, kadangkala diputik ketika mereka dibesarkan seperti melihat lelaki yang disifatkan sebagai ganas seperti bapa yang tidak bertanggungjawab, kaki pukul dan sebagainya.
* Pengkid sering disalah erti kerana terdapat segelintir yang hakikatnya tidak menunjukkan kehidupan yang mempunyailebih matlamatbernilai.
* Fenomena anak gadis terlibat dalam cinta homoseksual berpunca kepada keinginan dan kehendak diri iaitu perhubungan cinta dan seksual wanita bersama wanita lain.
* Menganggap hanyaHanya wanita mengetahui keinginan wanita lain dan menjanjikan kepuasan yang lebih.
* Berasa lebih selesa kerana tidak terdedah kepada risiko mengandung.
 
Baris 18:
*PENGKID
MerupakanSelalunya wanita yangmereka lebih beperwatakanberwatakan seperti lelaki, samada dari segi kelakuan, sifat, sikap, pandangan/pemikiran, gemar berpenampilan seperti lelaki. Mereka mempunyai perasaan cinta wanita sahaja. Pengkid tergolong dalam golongan lesbian.
penampilan berambut pendek atau pacak, suara serak-serak basah yang menyerupai lelaki. Mereka lebih mempunyai
perasaan cinta terhadap kaum wanita (feminin) , dan susah pula bagi mereka untuk mencintai kaum lelaki.
 
*TOMBOY
Selalunya mereka lebih berwatakan agresif dan kasar, samada dari segi tindakan yang kelam-kabut, sifat yang kasar,
Merupakan wanita yang lebih beperwatakan agresif dan kasar, gemar melakukan kerja-kerja yang dilakukan lelaki, penampilan berambut pendek atau panjang., Merekasuara mempunyaiyang perasaanagak cintakasar. terhadap kaum lelaki sahaja.
Mereka lebih mempunyai perasaan cinta terhadap kaum lelaki dan tidak pula terhadap kaum wanita.
 
*LESBIAN/LESBO
Selalunya mereka lebih berwatakan penuh sebagai wanita (femenin), samada dari segi tindakan yang lemah-lembut,
Merupakan golongan wanita yang mempunyai tarikan seksual dan tarikan romantik (sexual attraction and romantic attraction) kepada sesama wanita.
melakukan kerja-kerja yang dilakukan oleh wanita sahaja, penampilan berambut panjang, suara yang lemah-lembut dan sopan.
Mereka mempunyai perasaan cinta terhadap wanita-wanita tertentu yang tergolong dalam alam percintaan sejenis.
 
*BISEKSUAL
Selalunya mereka berwatakan normal seperti apa yang kita nampak, samada penampilan, kelakuan,sifat dan sikap.
Merupakan golongan tertentu yang boleh mempunyai tarikan seksual dan tarikan romantik (sexual attraction and romantic attraction) kepada kedua-dua jantina. Seringkali mereka adalah golongan orang yang terkeliru dalam perhubungan, kerap ingin berubah kepada percintaan/perhubungan normal.
Mereka mempunyai perasaan cinta terhadap kaum lelaki dan perempuan. Selalunya mereka adalah golongan orang yang
keliru dalam perhubungan, kerap ingin berubah kepada percintaan/perhubungan normal.
 
==Pandangan Islam==