Pinyin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 71 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q42222
Tofeiku (bincang | sumb.)
Penambahan tulisan jawi
Baris 5:
Dengan membolehkan huruf rumi merujuk kepada bunyi tertentu dalam bahasa Cina, pinyin menghasilkan perumian yang padat dan tepat, menjadikannya mudah untuk penutur bahasa Cina sebagai bahasa ibunda serta pengkaji bahasa ini. Namun, kemungkinan besar bahawa seseorang yang belum mengkaji bahasa Cina atau sistem pinyin akan banyak tersalah lafaz perkataan bahasa ini. Masalah ini tidak semendalam begini dengan sistem perumian awal seperti [[Wade-Giles]].
 
== Sejarah سجاره ==
Pinyin dimajukan oleh [[Zhou Youguang]] (1905–). <ref>[http://www.guardian.co.uk/world/video/2008/feb/20/zhaou.youguang.pinyin Film clip about Zhou Youguang, the "Father of pinyin".]</ref> Zhou sedang bekerja di sebuah bank di bandaraya New York apabila beliau memutuskan untuk kembali ke China untuk membantu membangkitkan negara selepas perang. Beliau menjadi seorang profesor ekonomi di [[Shanghai]]. Kemudian beliau beralih ke bahasa dan penulisan, satu langkah yang banyak melindungi beliau daripada kemarahan [[Revolusi Kebudayaan]] [[Mao Zedong]]. Pada tahun 1950-an, beliau mula mengembangkan pinyin yang membantu berjuta-juta rakyat China — yang sukar memahami tulisan Cina — belajar membaca dan menulis.
 
Baris 12:
Sistem Hanyu Pinyin mengatasi sistem-sistem perumian terdahulu seperti [[Wade-Giles]] (1859; diubahsuai 1892) dan [[Perumian Peta Pos China]], dan menggantikan [[Zhuyin]] sebagai kaedah panduan fonetik Cina di [[tanah besar China]]. Pada tahun 1979, Hanyu Pinyin diterima guna oleh [[Pertubuhan Piawaian Antarabangsa]] (ISO) sebagai perumian piawai untuk bahasa Cina moden (ISO-7098:1991). Pinyin juga diterima oleh [[Kerajaan Singapura]], [[Pustaka Kongres]], [[Persatuan Perpustakaan Amerika]], banyak lagi institusi antarabangsa. Pinyin juga menjadi alat yang berguna untuk [[kaedah input bahasa Cina untuk komputer|menginput teks Cina ke dalam komputer]].
 
== Sebutan سبوتن ==
=== Awalan اولن ===
Dalam setiap sel berikut, baris atas memaparkan [[International Phonetic Alphabet|IPA]], manakala baris bawah memaparkan pinyin.
 
Baris 108:
|}
 
=== Akhiran اخيرن ===
Dalam setiap sel berikut, baris atas memaparkan IPA, baris tengah bagi pinyin dalam keadaan tunggal (tiada awalan), dan baris ketiga untuk pinyin bagi gabungan bersama awalan. Selain akhiran yang dimodifikasi dengan -r, yang tidak dipaparkan dalam jadual berikut, berikut merupakan jadual lengkap segala akhiran yang boleh dibentuk. <sup>1</sup>
 
Baris 147:
Tambahan pula, ''ê'' {{IPA|[ɛ]}} digunakan untuk mewakili beberapa [[kata seru]].
 
== Nada نادا ==
[[Fail:Pinyin Tone Chart.svg|right|thumb|115px|Perubahan bunyi relatif antara empat nada]]
Sistem pinyin juga menyertakan simbol suprasegmental untuk mewakili empat [[Bahasa Mandarin Baku#Nada|nada bahasa Mandarin]]. Setiap ton ditandai dengan tanda diakritik di atas [[huruf vokal]] bukan medial. Kebanyakan buku-buku di China mencampuri fon, dengan vokal bertanda nada dikemukakan dalam fon yang berbeza dengan huruf-huruf lain, suatu amalan yang sering menimbulkan penampilan yang kurang menyenangkan mata bag teks pinyin. Gaya yang barangkali berdasarkan had teknikal awal, telah menyebabkan ramai orang percaya bahawa hukum pinyin mewajibkan amalan ini dan juga penggunaan "{{Unicode|ɑ}}" (tiada lengkuk di atas) sebagai ganti gaya standard huruf "a" yang didapati dalam kebanyakan fon. Bagaimanapun, peraturan rasmi Hanyu Pinyin, tidak mewajibkan amalan sedemikian. Adalah diingatkan bahawa tanda nada juga boleh muncul pada huruf konsonan dalam sesetengah kata seru.
Baris 177:
|}
</center>
=== Angka sebagai ganti tanda nada اڠک سباݢاي ڬنتي تندا نادا ===
Oleh sebab kebanyakan [[papan kekunci]] dan [[mukataip|fon]] komputer tidak mengandungi tanda makron atau karon, penggunaan digit untuk mewakili nada diamalkan pada akhir setiap suku kata. Contohnya, "tóng" (''tong'' dengan nada menaik) ditaip sebagai "tong2".
 
Baris 196:
|}
 
=== Hukum kedudukan tanda nada هکوم کدودوقن تندا نادا ===
Peraturan bagi menentukan pada bunyi vokal yang mana tanda nada hendaklah dibubuh adalah seperti berikut:
# Jika terdapat lebih daripada satu huruf vokal dan huruf vokal pertama ialah ''i'', ''u'', atau ''ü'', maka tanda nada muncul pada huruf vokal kedua.
Baris 211:
# Jika kes-kes di atas tidak benar, maka huruf vokal terakhir dalam sukukata mengambil tanda nada.
 
== Cara sebutan dalam konteks bahasa lain چارا سبوتن دالم کونتيکﺱ بهاس لا<sup>ء</sup>ين ==
Berikut merupakan cara menyebut bunyi-bunyi dalam pinyin melalui bandingan dengan bunyi-bunyi [[bahasa Melayu]] (melainkan dinyatakan sebaliknya, kerana bukan semua bunyi dalam bahasa Mandarin wujud dalam bahasa Melayu).
=== Sebutan bagi awalan سبوتن باݢي اولن ===
{| class="wikitable" style="font-size: 95%"
!'''Pinyin'''||'''[[International Phonetic Alphabet|IPA]]'''||'''Huraian'''
Baris 264:
|}
 
=== Sebutan bagi akhiran سبوتن باݢي اخيرن ===
Berikut adalah senarai penuh akhiran yang wujud dalam [[bahasa Mandarin Baku]].
 
Baris 439:
<sup>1</sup> Bunyi "r" ini hendaklah digulungkan lidahnya.
 
== Rujukan رجوعن ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ڤا<sup>ء</sup>وتن لوار ==
=== Penukar automatik ڤنوکر ا<sup>ء</sup>وتوماتيک ===
* [http://pinyin4j.sourceforge.net/ Pinyin4j: Java library supporting Chinese to various pinyin representations] Mendukung Tulisan Cina Mudah dan Tradisional; Sistem perumian termasuk Hanyu Pinyin, Tongyong Pinyin, Wade-Giles, MPS2, Yale dan Gwoyeu Romatzyh; Menyokong sebutan berbeza bagi satu aksara tunggal; Mendukung output bermodifikasi, seperti ü atau tanda nada.
* [http://www.cozychinese.com/convert/ Pinyin Translator] Pinyin dengan tanda nada bagi teks Cina mudah atau tradisional.
Baris 451:
* [http://www.longjiang.org/pinyin/ Pinyin Annotator] Mengumpulkan aksara Cina bagi membentuk perkataan dan melabelkan pinyin secara pintar.
 
=== Lain-lain لا<sup>ء</sup>ين٢ ===
* [http://www.kanglin-software.com/LittlePinApp/LittlePinyinApp.aspx Little Pinyin App 1.0 online]
* [http://cq.netsh.com/bbs/757809/html/tree_33024454.html New Edition Hanyu Pinyin Syllable Table]