Taqwa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 6 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q3242068
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
# '''Taqwa Khowasi''': taqwa yang lebih tinggi kualitinya daripada Taqwa Awami kerana [[orang]] yang bertaqwa pada tahap ini telah dapat melaksanakan diri daripada belenggu [[nafsu]] amarah, dorongan untuk melakukan [[maksiat]] dapat dihindari dan maksiat-maksiat zahir seperti maksiat [[mata]] dan [[lidah]] dapat dijauhi.
# '''Taqwa Khowasu Khowasi''': tahap taqwa yang tertinggi. Orang yang berada pada taqwa tahap ini telah terlepas daripada lingkaran [[maksiat]] [[zahir]] dan maksiat [[batin]], bebas pengaruh [[nafsu]] amarah dan nafsu lauwwamah. Mereka telah mencapai ke tahap nafsu mutmainnah (jiwa yang tenang).
 
==Dalil==
Rasulullah bersabda, “Allah berfirman, ‘Barangsiapa yang melakukan kebajikan, maka ia mendapatkan pahala sepuluh kebajikan dan Aku tambah dan barangsiapa yang melakukan keburukan, maka balasannya satu keburukan yang sama, atau diampuni dosanya. Barangsiapa yang mendekat kepada-Ku sejengkal, maka Aku mendekat kepadanya sehasta dan barangsiapa yang mendekat kepada-Ku sehasta, maka Aku mendekat kepadanya sedepa; barangsiapa yang datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku datang kepadanya dengan berlari. Barangsiapa yang menemui-Ku dengan dosa sepenuh bumi tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatu apapun, maka Aku menemuinya dengan maghfirah yang sama.’” (HR. Muslim dan Ahmad)
 
[[Kategori:Aqidah]]