Wilayah Persekutuan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jusuh (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Jusuh (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 37:
==Sejarah==
 
Kuala Lumpur yang merupakan ibu negara Malaysia telah ditubuhkan sebagaimenjadi Wilayah Persekutuan pada tanggal [[1 Februari]] [[1974]],. sebagaiBermula ibudari negaratarikh Malaysia.itu Pentadbiranhingga kini pentadbiran Kuala Lumpur diletakkan terus di bawah Kerajaan Pusat dan diurus oleh [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]] (DBKL). Kuala Lumpur merupakan pusat [[perundangan]] dan menempatkan [[Bangunan Parlimen]]. Pada [[16 April]] [[1984]], Labuan yang dahulunya sebahagian daripada pentadbiran [[Sabah]] pula dibawa masuk kedalam Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pentadbiranpengurusan [[Perbadanan Labuan]]. Pada [[1 Februari]] [[2001]], Putrajaya ditubuhkanyang sebagaidibangun Wilayahuntuk Persekutuanmenjadi pusat pentadbiran yang baru telah mengikuti Kuala Lumpur dan Labuan dengan menjadi yang ketiga menyertai Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pentadbiranpengurusan [[Perbadanan Putrajaya]]. Putrajaya kemudiannya menjadi pusat pentadbiran yang baru bagi Malaysia.
 
Pembentukan [[Jemaah Menteri|Kabinet]] baru pada [[27 Mac]] [[2004]] oleh [[Perdana Menteri Malaysia]] ke 5, Datuk Seri [[Abdullah bin Haji Ahmad Badawi]] telah membawadisertakan kepadadengan pembentukan sebuah Kementerian yang baru penubuhaniaitu [[Kementerian Wilayah Persekutuan]] (KWP). Tugas[[DBKL]], kementerianPerbadanan Labuan dan Perbadanan Putrajaya melapor terus kepada Kementerian ini ialahberbanding sebelumnya ke [[Jabatan Perdana Menteri]]. Kementerian ini mengambil alih tugas dan bertanggungjawab memberi tumpuan khusus terhadap kemajuan diseluruh Wilayah Persekutuan.
 
Semasa [[Sukan Malaysia]] di [[Kedah]] pada tahun [[2006]], Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya telah disatukan ke dalam satu kontinjen tunggal yang mewakili Wilayah Persekutuan seluruhnya.
 
==Bendera==