Financial Times: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 42 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q183399
Earth~mswiki (bincang | sumb.)
Circulation and more intro
Baris 25:
}}
 
'''''Financial Times''''' ('''''FT''''') adalah sebuah [[suratkhabar]] perniagaan antarabangsa Britishberpusat di [[London]], [[United Kingdom]]. Ia adalah suratkhabar harian yang diterbitkan di [[London Borough of Southwark|Borough of Southwark]], [[London]] dan di cetak di 22 laman.<ref>"[http://www.careersatft.com/where/europe.aspx London, United Kingdom]." Financial Times. Retrieved on 28 October 2009.</ref><ref>"[http://213.86.249.173/planaccessgui/southwark.html Map]." [[London Borough of Southwark]]. Retrieved on 28 October 2009.</ref><ref> [[London]], [[Leeds]], [[Liverpool]], [[Dublin]], [[Paris]], [[Frankfurt]], [[Stockholm]], [[Milan]], [[Madrid]], [[New York City|New York]], [[Chicago]], [[Los Angeles]], [[San Francisco]], [[Dallas]], [[Atlanta]], [[Miami]], [[Washington, D.C.]], [[Tokyo]], [[Hong Kong]], [[Singapore]], [[Seoul]], [[Dubai]], [[Johannesburg]] and [[Istanbul]].</ref> SainganSyarikat utamanyapenerbitan adalah ''[[WallPearson]] Streetmerupakan Journal|Thememegang Wallsaham StreetFT Journal]]''terbesar. FT yangjuga berpengkalanmemiliki 50% saham di dalam [[New YorkThe CityEconomist]], sebuah majalah kewangan antarabanga yang juga berpangkalan di London.
 
Diasaskan pada tahun 1888 oleh [[James Sheridan (publisher)|James Sheridan]] dan adiknya,[[Horatio Bottomley]] sebagai '''London Financial TimesGuide.''' Ia telah bersaing dengan empat suratkhabar yang berorientasikan kewangan,. padaPada tahun 1945, menyerapia yangtelah terakhir,bergabung dengan pesaing tempatan ''[[Financial News (1884-1945)|Financial News]]'' ( yang diasaskan pada tahun 1884). Hasil pergabungan itu, akhbar itu diberi nama ''Financial Times''. ''FT'' mengkhusus di dalam berita perniagaan dan kewangan. Dicetak sebagai satu [[broadsheet]] pada kertas [[Salmon (color)#Light salmon|light salmon]] paper, ''FT'' adalah satu-satunya akhbar di [[United Kingdom|UK]] membekalkan laporan penuh harian pada [[London Stock Exchange]] dan pasaran-pasaran dunia.
 
''FT'' dibaca oleh 2.2 juta orang di seluruh dunia mengikut kajian [[PWC|PriceWaterhouseCooper]] pada November 2011. Laman sesawang FT.com mempunyai 4.5 juta pengguna berdaftar serta 285,000 langganan digital dan 600,000 pengguna berbayar. FT Chinese mempunyai 1.7 juta pengguna berdaftar. Edisi dunia akhbar Financial Times mempunyai edaran harian mencecah 293,000 (yang mana 88,000 diedarkan di UK) dari 1-28 Oktober 2012.
 
Pesaing utamanya adalah ''[[Wall Street Journal|The Wall Street Journal]]'' yang berpengkalan di [[New York City]], Amerika Syarikat.
 
== Penyunting ==