Syirik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 14.1.193.81 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Pyan75 (bincang | sumb.)
updated version
Baris 1:
{{Islam}}
 
'''Syirik''' adalah perbuatankepercayaan menyekutukanpada [[Allah]]minda dalamdan apaperbuatan jugaoleh bentukanggota samabadan adayang perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaituberlawanan dengan menjadikanKalimah suatuyg yangbenar lainTIADA iaituTUHAN makhlukMELAINKAN bernyawaALLAH atauDAN tidakNABI sekutuMUHAMMAD bagiPESURUH Allah.ALLAH
 
Apabila minda manusia percaya selain dari Allah boleh mendatangkan faedah atau bahaya, maka anggota badan akan bertindak mengikut kepercayaan yang salah termasuk menyembah berhala,
Menyekutukan Allah jelas dianggap syirik apatah lagi perbuatan mengaku diri sebagai tuhan. Lebih mengundang bahaya apabila golongan ini ada di dalam masyarakat sama ada diketuai orang Islam atau bukan Islam.
 
Perkataan yang benar adalah TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD PESURUH ALLAH. Selain dari Allah adalah bukan tuhan dan mempercayai  terdapat tuhan selain Allah adalah kepercayaan yang sangat salah. Tiada tuhan selain Allah adalah satu perkataan yang benar dan mempercayai bahawa tiada tuhan melainkan Allah adalah kepercayaan yang sangat benar. Nabi Muhammad s.a.w adalah pesuruh Allah adalah juga perkataan yang sangat benar dan mempercayai bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah utusan Allah adalah kepercayaan yang sangat benar. Perkataan Allah adalah perkataan yang benar dan perkataan selain Allah adalah perkataan yang sangat salah.
 
Firman Allah yang bermaksud: “Bahawasanya, sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya [[syurga]] dan tempat kembalinya ialah ke [[neraka]].” – (Surah al-Ma’idah, ayat 72)