Wahabi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mhasankassim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Mhasankassim (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 3:
{{Islam}}
 
'''Wahabi''' ({{lang-ar|Al-Wahhābīyya}} الوهابية) atau '''Wahhabisme''' merupakan satu fahaman atau aliran dominan yang diamalkan oleh ulama-ulama [[Haramain]] ([[Makkah]] dan [[Madinah]]) yang diasaskan oleh [[Muhamad Abdul Wahab]]. Fahaman ini dikukuhkan lagi oleh keluarga diraja [[Bani Saud]] yang kini memerintah negara Arab Saudi. [[Bani Saud|Dinasti al-Saud]] telah memerintah [[Arab Saudi]] sejak tahun 1924. Beliau dilantik Menteri Penerangan Arab Saudi. Wahabi bukanlah suatu mazhab akidah ataupun mazhab fikah.
'''Wahabi''' Isu wahabi ini seperti cerita hantu “Jangan Pandang Belakang”. Tidak ada apa pun di belakang tetapi berasa sahaja seperti ada sesuatu. Ia sebenarnya ibarat satu hantu yang cuba ditakut-takutkan orang dengannya. Perkataan wahabi itu disandarkan pada nama Asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi rhm.
 
Fahaman ini disebut juga sebagai Wahabi atau Wahabisme. Istilah ini muncul berdasarkan nama bapa pengasasnya. Pihak British/Yahudi yang mencetuskan gelaran ini kerana melihat mereka ini sebagai ancaman terhadap penjajahan mereka. {{fact}} Mereka menggelar-gelarkan orang kerana hendak memecah belahkan orang Islam. Golongan awal tidak pernah mengeluarkan perkataan Wahabi atau Wahabisme.{{fact}} Golongan terkemudian lebih suka menyebut diri mereka sebagai [[Salafi]], Salafiah, Muhawidun yang bermaksud "satu Tuhan" dan mereka menurut pemikiran [[Ahmad ibn Hanbal|Imam Hanbali]] (al Hanbaliah, al Hanabilah) dalam masalah fikah, yang merupakan salah satu mazhab dalam [[Ahli Sunah Waljamaah]]. Dalam hukum akidah pula, mereka berpegang kepada tafsiran [[Ibn Taymiyyah]]. Faham Wahabi dianggap sebagai penerusan faham Ibn Taymiyyah.
Asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi rhm boleh dikatakan sebagai bapa kemerdekaan Saudi di mana hasil kerjasama beliau dengan Su’ud telah berjaya membentuk negara Saudi dengan menjadikan mazhab Hanbali sebagai mazhab utama dalam negara tersebut. Mazhab Hanbali ialah sandaran kepada Imam Ahmad bin Hanbal.
 
Aliran Wahabi ini sangat dominan di [[Arab Saudi]], [[Kuwait]], [[Qatar]], [[Somalia]], [[Algeria]], [[Palestin]] dan [[Mauritania]].
Setelah berjaya membentuk sebuah negara Saudi maka diletakkanlah mazhab Hanbali sebagai mazhab dalam negara Saudi sehingga ke hari ini. Muhammad bin Abdul Wahhab banyak menulis dan tulisan-tulisannya adalah tentang akidah, anti-syirik, anti-sihir, anti-tangkal, dan perkara-perkara yang mencacatkan akidah paling banyak yang ditulis. Antara tulisannya yang terkenal luas tersebar seperti Kitabut Tauhid, dan Ushulus Tsalatsah (Tiga dasar agama) yang dipetik daripada hadis Abdullah ibn Mas’ud RA,
 
== Pengasas ==
من رضي بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وجبت له الجنة
{{refimprove}}
===Biodata ringkas===
[[Muhamad Abdul Wahab|Muhammad bin Abdul Wahhab]] ([[1701]] - [[1793]]) lahir di Kampung [[Ainiyah]], [[Najd]], [[Arab Saudi]]. Beliau berasal dari kabilah [[Bani Tamim]]. Buku beliau bertajuk 'Kitab al Tawhid'. Beliau telah mempelajari agama daripada Syeikh [[Muhamad Sulaiman al-Kurdi]], bapanya iaitu Syeikh [[Abdul Wahab]] dan abangnya Syeikh [[Sulaiman bin Abdul Wahab]]. Setelah dewasa, beliau pergi ke Mekah untuk mengerjakan haji dan pulang halamannya. Bapa serta abangnya telah meyifatkan bahawa beliau telah terlalu jauh menyimpang dan sesat.{{fact}}
 
Beliau merupakan seorang ulama pembaharuan dan ahli [[teologi]] agama [[Islam]] yang mengetuai gerakan [[salafiah]]. Wahabi dianggap sebagai ultra-konservatif berbanding [[salafi]]. Ia dianggap sebagai gerakan pembaharuan, bukan satu [[mazhab]]. Beliau memperkenalkan semula undang-undang [[Syariah]] di [[Semenanjung Arab]]. Beliau sangat dipengaruhi oleh [[Ahmad ibn Hanbal]] dan [[Ibn Taimiah]].
Maksudnya: “Barangsiapa yang redha Allah sebagai Tuhannya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Nabi, maka layaklah baginya Syurga.” (riwayat Imam Muslim)
 
===Penyebaran fahaman===
Daripada itu beliau mengarang kitab Ushulus Tsalatsah (Tiga Landasan Utama) yang membahaskan bagaimana mengenal Allah, Rasul, dan Islam. Beliau juga menulis Kasyfu Asy-Syubuhat (Pembongkaran Syubhat-syubhat) yang membongkar kristianisasi dan triniti, tentang hak-hak wanita, memfokus juga pada isu-isu dalaman akidah dan sebagainya.
 
Semasa di [[Madinah]], beliau mendapati banyak amal ibadat orang [[Islam]] adalah bertentangan dengan syariat [[Islam]] kerana mereka lebih suka beribadat dekat dengan makam [[Rasulullah]].
Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab ikon perpaduan di Arab Saudi
 
Setelah berhijrah ke [[Basrah]], beliau telah mengeluarkan fatwa yang ganjil dan akhirnya beliau telah diusir dan lalu pergi ke [[Hassa]]. Di sana, beliau telah berguru dengan [[Abdullah bin Abdul Latif]]. Beliau diusir lagi, lalu pergi semula ke Kampung [[Ainiyah]], [[Najd]]. Mulanya Raja [[Osman bin Ahmad Ma`mar]] membantunya, namun setelah mendengar fatwa-fatwa ganjilnya, beliau diburu dan mahu dibunuh.
Beliau memiliki ramai musuh kerana apabila dibentuk negara Saudi sudah pasti berlaku banyak pertembungan dan peperangan, termasuk juga peperangan di antara ahli mazhab. Beliau bermazhab Hanbali, ada yang lain bermazhab Syafi’i, Hanafi dan Maliki. Di empat penjuru ka’bah mereka berpecah kepada 4 jamaah solat mengikut mazhab masing-masing. Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab melihat semua jemaah ini perlu disatukan dan menetapkan mazhab Hanbali sebagai mazhab rasmi negara. Sama seperti kita di Malaysia bermazhab Syafi’i.
 
Beliau lari pula ke [[Duri`yah]] dan mendapat bantuan Raja [[Muhammad bin Saud]] di [[Duri'yah]]. Sejak itu fahaman Wahabi berkembang pesat. Beberapa delegasi dihantar menemui syarif-syarif di [[Mekah]] dan mengembang ajaran Wahabi. Ajaran mereka ditolak, malah sebahagiannya dibunuh. Sejak itu terjadi pemusuhan antara kaum Wahabi di [[Najd]] dengan syarif-syarif [[Mekah]]. Sejak itu, Syeikh Abdul Wahab memfatwa bahawa banyak orang [[Mekah]] kafir kerana berdoa dengan bertawassul di hadapan makam [[Nabi]]. [[Syarif Mekah]] membenarkan orang yang datang jauh mengerjakan haji menziarahi makam [[Nabi]], berdosa mengadap makam [[Nabi]]. Syarif-syarif [[Mekah]] terus diperangi.
Antara projek utama beliau ialah merobohkan kubur yang dibina lebih tinggi daripada yang asas, bukan membongkar kubur. Asas dalam hadis Nabi SAW, tinggi kubur hanya sejengkal daripada tanah dan diletakkan pada kepala kubur itu seketul batu sahaja sebagai tanda. Tetapi pada zaman itu kubur-kubur dihias. Sedangkan Nabi SAW telah mengutuskan Ali bin Abi Thalib RA dan Ali bin Abi Thalib mengutus Abul Hayyaj Al-Asadi untuk merobohkan mana-mana kubur yang tingginya melebihi sejengkal.
 
== Amalan kaum Wahabi menurut hadith ==
Maka Muhammad bin Abdul Wahab yang memahami hadis ini merobohkan kubur yang lebih tinggi. Orang yang tidak berpuas hati seperti golongan penyembah dan pemuja kubur menuduh beliau sebagai merobohkan kubur, walhal beliau bukan membongkar kubur sesuka hati.
{{refimprove}}
 
Kaum Wahabi dua kali menguasai Hijaz iaitu 1803-1813 dan dari 1924.
Beliau juga menyeru kepada mentaati pemerintah Islam yang sah, kerana itu beliau mempertahankan kerajaan Su’ud. Jadi disebabkan hal ini orang menjadi takut. Mereka menghentam dan mengeluarkan kata-kata yang keji dan dusta terhadap Muhammad bin Abdul Wahhab adalah juga kerana isu politik, selain daripada isu akidah.
 
Isu akidah adalah satu isu serius. Khususnya berlaku pertembungan antara golongan sufi dan Muhammad bin Abdul Wahab. Golongan sufi berpegang kuat dengan amalan seperti tawassul,tahlil, nisfu sya’ban, Maulidurrasul, dan sebagainya. Muhammad bin Abdul Wahab tidak memperjuangkan isu-isu ini kerana penulisan beliau banyak menyentuh isu akidah. Namun pendekatan kerajaan Saudi pada hari ini mengambil langkah membahaskan isu bid’ah, isu hukum beramal dengan hadis lemah.
 
Memahami definisi bid’ah
 
Sekarang kita bertengkar banyak isu-isu kecil berpunca daripada tidak selesainya takrifan apa itu bid’ah dan isu berhukum dengan hadis lemah adakah dibolehkan atau tidak. Jika diselesaikan dua isu ini, banyak isu lain akan selesai.
Ada yang mengatakan hendak mengambil takrifan Imam Syafi’i. Baik, apa takrifan Imam Syafi’i tentang isu bid’ah?
 
“Bid’ah itu ada dua, apa yang bertepatan dengan as-sunnah itulah bid’ah yang terpuji, apa yang bercanggah dengan sunnah itulah bid’ah yang tercela.”
 
Ada yang mengatakan ingin mengambil takrifan bid’ah Imam Asy-Syathibi. Apa kata Imam Asy-Syathibi?
 
طريقة في الدين مخترعة تضاهي الشرعية يقصد بالسلوك عليها المبالغة في التعبد لله سبحانه
 
“Bid’ah itu adalah jalan yang direka cipta di dalam agama, penciptanya menganggap apa yang diciptanya itu sesuai dengan syariat, tujuan mengamalkannya untuk berlebihan dalam mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.”
 
Ada yang berkata mahu mengambil takrifan Imam Al-Izz Abdis Salam yang mengkategorikan bid’ah kepadalima; wajib, sunat, makruh, haram, harus. Adayang berkata hendak mengambil takrif Imam Nawawi, Ibnu Hajar, As-Suyuthi, dan lain-lain. Selagi isu ini tidak selesai nescaya banyak isu lain yang juga tidak akan selesai.
 
Walaupun kita berselisih, berbeza pendapat dan pandangan, janganlah sampai membawa kepada perpecahan. Perselisihan hendaklah diluruskan dengan etika dan adab, hormat menghormati antara satu dengan yang lain, barulah boleh hidup dalam harmoni. Perselisihan adalah perkara fitrah, Nabi sudah menyebutnya di dalam hadis, maksudnya:
 
“Barangsiapa yang hidup selepas kewafatanku akan melihat perselisihan yang banyak.” (riwayat Imam Abu Daud)
 
Kita berselisih dalam berpakaian, makanan, pilihan kasut, kenderaan, pilihan isteri, suami, begitu juga dalam agama ada juga yang kita berselisih. Ia tidak dapat dielakkan. Cuma hendaklah kita menggunakan kaedah yang betul agar dapat mengelakkan perpecahan, sebab semua perpecahan bermula daripada perselisihan, tetapi bukan semua perselisihan membawa kepada perpecahan.
 
Mengurus perselisihan agar tidak menjadi perpecahan
 
Bagaimana kita hendak menguruskan perselisihan antaranya adalah dengan cara hormat menghormati. Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) pernah merobohkan kubur di Pulau Besar. Adakah JAIM wahabi kerana merobohkan kubur? Muhammad bin Abdul Wahab juga membuat perkara yang sama.
 
JAIS pernah menangkap Syiah. Gerakan Muhammad bin Abdul Wahab, gerakan Saudi yang dikatakan wahabi pada hari ini mereka melawan syiah habis-habisan. Syiah sangat membenci wahabi. Jadi adakah JAIS wahabi? Oleh itu janganlah kita mudah memberi label apabila melihat pihak lain menyamai tindakan di dalam beberapa perkara, melabelkan wahabi dan sebagainya. Ini semua cerita-cerita hantu.
 
Seperti yang saya katakan tadi, perselisihan adalah perselisihan. Bagaimana kita hendak meluruskan agar tidak membawa kepada perpecahan kerana perpecahan adalah suatu yang dibenci.
 
'''Keadaan Najd, Hijaz dan sekitarnya'''
Keadaan Najd, Hijaz dan sekitarnya semasa awal pergerakan tauhid amat buruk dengan kemerosotan aqidah, akhlak, tata nilai sosial, ekonomi dan politik. Semua itu adalah akibat penjajahan bangsa Turki yang berpanjangan terhadap Semenanjung Arab, di bawah penguasaan Sultan Muhammad Ali Pasya yang dilantik oleh Khalifah di Turki (Istanbul) sebagai gabenor jeneral untuk daerah jajahan di kawasan timur tengah, yang berkedudukan di Mesir.
 
Pemerintahan Turki pada waktu itu mempunyai daerah kekuasaan yang cukup luas. Pemerintahannya berpusat di Istanbul yang begitu jauh dari daerah jajahannya. Kekuasaan dan pengendalian khalifah maupun sultan-sultannya untuk daerah yang jauh dari pusat, sudah mulai lemah dan kendur disebabkan oleh kekacauan di dalam negeri dan kelemahan di pihak khalifah dan para sultannya.
 
Disamping itu, adanya cita-cita dari amir-amir di negeri arab untuk melepaskan diri dari kekuasaan pemerintah pusat yang berkedudukan di Turki. Ditambah lagi dengan hasutan dari bangsa barat, terutama Inggeris dan Perancis yang menghasut bangsa Arab dan umat Islam supaya berjuang merebut kemerdekaan daripada Turki.
 
Kemerosotan agama terutama yang bersangkutan dengan aqidah begitu memuncak. Kebudayaan jahiliyah dahulu seperti taqarrub (mendekatkan diri) pada kuburan (maqam) keramat, memohon syafaat dan meminta berkat serta meminta diampuni dosa dan disampaikan hajat, sudah menjadi ibadah mereka yang paling utama sekali, sedangkan ibadah-ibadah menurut syariat yang sebenarnya pula dijadikan perkara kedua. Di mana ada maqam wali dan orang-orang soleh seperti maqam Syeikh Abdul Qadir Jailani, penuh dibanjiri oleh penziarah-penziarah untuk meminta sesuatu hajat. Hal ini terjadi bukan hanya di tanah Arab saja, tetapi juga di mana-mana, di seluruh pelosok dunia sehingga suasana di negeri islam waktu itu seolah-olah sudah berbalik menjadi jahiliyah seperti pada waktu pra Islam menjelang kebangkitan Nabi Muhammad.
 
Di tengah-tengah keadaan yang sedemikian rupa, lahirkan seorang mujadid besar (pembaharu besar) Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab (al-wahabi) dari `Uyainah (Najd) sebagai mujaddid islam terbesar abad ke-12H, setelah Ibnu Taimiyah, mujaddid abad ke-7H yang sangat terkenal itu.
 
Bidang pentajdidan kedua mujaddid besar ini sama iaitu mengadakan pentajdidan dalam aspek aqidah, walau masanya berbeda, yaitu kedua-duanya tampil untuk memperbaharui agama islam yang sudah mulai tercemar dengan bid’ah, khurafat dan tahyul yang sedang melanda islam dan kaum muslimin. Menghadapi hal ini syeikh muhammad bin `abdul wahab telah menyusun barisan ahli tauhid (muwahhidin) yang berpegang kepada pemurnian tauhid. Bagi para lawannya, pergerakan ini mereka sebut wahabiyin yaitu gerakan wahabiyah.
 
Dalam pergerakan tersebut tidak sedikit rintangan dan halangan yang dilalui. Kadangkala syeikh terpaksa melakukan tindakan kekerasan apabila tidak boleh dengan cara yang lembut. Tujuannya tidak lain melainkan untuk mengembalikan islam kepada kedudukannya yang sebenarnya, yaitu dengan memurnikan kembali aqidah umat Islam seperti yang diajarkan oleh Kitab Allah dan Sunnah RasulNya.
 
Perubahan yang mereka lakukan ialah :
# Meruntuhkan kubah / bangunan di atas perkuburan [[Isteri-isteri Nabi Muhammad s.a.w.|Siti Khadijah]] di Mualla, makam Saidina Hamzah di Uhud dan lain-lain sahabat di Baqi pada tahun 1803-1924 kerana hadith nabi melarang membuat binaan di atas perkuburan. <ref>[http://www.iiu.edu.my/deed/hadith/muslim/004c_smt.html#200_b4 Chapter 199 : IT IS FORBIDDEN TO PLASTER THE GRAVE OR CONSTRUCTING ANYTHING OVER IT]</ref>
# Meruntuhkan kubah / bangunan tempat maulud Nabi di Suqal-Lail di Mekah. Suqal Lail ialah tempat lahir Nabi. Wahabi berpandangan semua itu syirik dan membawa kepada penyembaahan berhala.
# Melarang orang ziarah makam Nabi dan berdoa meghadap situ, kerana berpendapat semua doa hanya semata-mata kepada Allah.<ref>[http://www.iiu.edu.my/deed/hadith/muslim/004c_smt.html#200_b4 Chapter 200 : IT IS FORBIDDEN TO SIT OVER THE GRAVE AND OBSERVE PRAYER FACING TOWARDS IT]</ref>
# Melarang mengadakan perayaan pada hari Maulidur Rasul dan Hari Israk Mikraj. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
# Melarang melagu-lagukan azan sebagaimana dalam hadith <ref>[http://www.islam-qa.com/en/ref/10523 Modulation and elongation of vowels in the Adhaan.]</ref>, terutama menggunakan radio dan pembesar suara.
# Melarang membaca qasidah.
# Melarang melagu-lagukan al Quran.
# Melarang membaca Selawat Nabi, memuji-muji Nabi seperti Burdah dan Berzanji. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.{{fact}}
# Melarang mengaji Sifat 20 seperti yang tertulis dalam kitab Kifayatul Awam , Matan Jauharah as-Sanusi dan sebagainya. Pada Wahabi, tauhid hanya berkisar pada Tauhid Rabbubiyah dan Tauhid Uluhiyah sahaja.<ref>Mohd Yusof Ahmad,'Perkembangan Mazhab-Mazhab Ilmul-Kalam Dalam Islam', Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia,1980, hlm 96.</ref> Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
 
== Pandangan Siradjudin Abbas ==
{{refimprove}}
[[Siradjudin Abbas]] menulis susur galur fahaman Wahabi dalam buku '40 Masalah Ugama' . Beliau adalah [[kiyai]], [[abuya]] , [[ulama]] besar di [[Indonesia]]. Konsep-konsep Moden Fahaman Wahabi yang dibawa oleh Muhammad 'Abdul wahab adalah seperti berikut :
 
# Dalam mempelajari ilmu [[Usuluddin]] ([[Tauhid]]) harus menganut fahaman [[Ibnu Taimiyah]].
==
# Di dalam Fiqh diharuskan menampal-nampal [[Mazhab]] ([[Talfiq]]).
# Dalam mempelajari ilmu [[Usuluddin]] ([[Tauhid]]) harus mengikuti akidah 4 mazhab dan salafus soleh (300 tahun selepas hijrah
# Mengambil sumber [[al Quran]] dan Hadis yang sahihkuat sahaja tanpa [[Ijmak|ijma ulama]] dan [[qias]]. Ijma' ulama' dan qias diambil sekiranya ianya berdalilkan al Quran dan hadis.
# Melarang keras umat Islam [[berdoa]] dengan [[Tawassul]] (Perantaraan) orang yang telah mati. Tawassul yang dibenarkan ialah sebagaimana terdapat dalam al Quran dan hadis (yakni dengan asma' al husna, amal soleh dan doa orang yang soleh).
# Mencintai dan mengamalkan sunnah dan membenci dan menjauhi bidaah.
# Melarang menziarahi [[kubur]], walaupun [[maqam]] Nabi. Ulama Wahabi membenarkan orang yang pergi ke [[Masjid Nabi]] di [[Madinah]] dengan niat menziarahi Masjid, bukan menziarahi maqam.
# Melarang keras umat Islam [[berdoa]] dengan [[Tawassul]] (Perantaraan) orang yang telah mati. Tawassul yang dibenarkan ialah sebagaimana terdapat dalam al Quran dan hadis (yakni dengan asma' al husna, amal soleh dan doa orang yang soleh yang masih hidup).
# Menghancurkan tugu-[[tugu peringatan]] / [[monumen]] kerana hal ini semuanya boleh mendorong orang ke arah [[musyrik]]. Bangunan besar yang dibangunkan di atas tempat Nabi di [[Suq al Leil]] telah lama diruntuhkan. Tugu-tugu sememangnya tidak dibenarkan dalam Islam [[bukan pihak wahabi yang mulakan]]
# Melarang membaca-baca selawat ciptaan manusia [[Qasidah]] yang memuji-muji Nabi seperti [[Qasidah]], [[Berzanji]], [[Burdah]], [[Kenduri]]-Kendara,[[Tahlil]] dan sebagainya kerana ''sebahagian'' qasidah-qasidah ini mempunyai kesalahan atau memuji secara melampau sebaliknya menggalakkan membaca selawat-selawat yang sahih dan warid dari Nabi saw.(ghuluw).{{fact}}
# Melarangkan umat Islam merayakan dan memperingati [[Maulidur Rasul]], [[Israk Mikraj]] dan semua perayaan hari kebesaran Islam yang lain,{{fact}} kecuali [[Hari Raya Aidilfitri]] dan [[Hari Raya Aidil Adha]] kerana hadis nabi jelas menyatakan hanya ada dua hari raya bagi orang Islam.
# Melarang belajar tentang "[[Sifat-sifat Allah|Sifat dua puluh]]", "[[Kifayatul Awam]]", "[[Sanusi]]", "[[Juaharatut Tauhid]]", "[[Husun Hamadiyah]]" dan lain-lain yang serupa itu kerana tidak ada dalil al Quran atau hadis secara terus.
# Fahaman Asy'ari, iaitu fahaman kaum [[Ahli Sunah Waljamaah]] hendaklah dibuang jauh-jauh. PERINGATAN: Terdapat fahaman lain juga yang diterima di dalam [[Ahli Sunah Waljamaah]]. Bukan hanya Asy'ari sahaja.
# Menggalakkan umat islam mempelajari tauhid 3. Uluhiyyah, Rububiyyah dan asma wa sifat sebagai asas untuk mengenali dan menjauhi syirik.
# Tidak boleh membaca kitab "[[Dalailul Khairat]]", "[[Burdah]]" dan lain-lain [[wirid]]-wirid yang memuji-muji Nabi s.a.w secara melampaui batas.{{fact}}
# Tidak boleh melagukan lafaz Quran, umpamanya dengan lagu [[Fuqara]], [[Masri]] dan lain-lain. Quran harus dibaca lurus saja.{{fact}}
# [[Wirid]], ber[[doa]] secara beramai-ramai selepas [[solat berjemaah]] ditinggalkan. Ini kerana mereka berpendapat adalah lebih utama berwirid secara individu sebagaimana ditunjuki oleh Rasulullah saw dan para sahabat r.anhum.
# [[Azan]] tidak boleh berlagu.
# Membaca zikir "La illa ha illallah" beramai-ramai dilarang sama sekali.
# [[Imam]] tidak membaca "[[Bismillah]]" secara jahr [[nyata]] dalam [[Solat]]. {{fact}}
# Amal-amal [[Tariqat]], umpamanya [[Tariqat Naqsyabandi]], [[Tariqat Qadiri]], [[Tariqat Sazali]], [[Tariqat Saman]] dan lain-lain yang tidak bersumberkan al Quran atau hadith dilarang keras.
# [[Wirid]], ber[[doa]] secara beramai-ramai selepas [[solat berjemaah]] dilarang keras. Ini kerana mereka berpendapat adalah lebih utama berwirid secara individu. <ref>Siradjudin Abbas ,'40 Masalah Ugama', Indonesia</ref>
 
== Fahaman Wahabi di Malaysia ==
{{refimprove}}
Baris 93 ⟶ 69:
Pada 8 Mei 2008 di persidangan [[Dewan Rakyat]] Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr [[Ahmad Zahid Hamidi]] memberi penjelasan pendirian kerajaan Malaysia berhubung soalan dari peguam [[Zulkifli Noordin]] ([[PKR]] - [[Kulim Bandar Baru]]).
 
[[Jabatan Kemajuan Islam Malaysia]] ([[Jakim]]) mengenalpasti pendakwah antaranya Dr [[Abdullah Yasin]] dan sebagai penganut Wahabi yang jelas. Mungkin itulah sebabnya tidak lagi muncul dalam program dan ceramah agama di televisyen. [[Mufti Perlis]], Dr [[Mohd Asri Zainul Abidin]] tidak pula dilabel sebagai wahabi walaupun khabar angin menyatakan beliau seorang wahabi. Negeri Perlis yang tidak mengamalkan bacaan qunut juga dilabel sedemikian.
 
Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengadakan sekurang-kurangnya 6 kali [[muzakarah]] atau perbincangan dengan pelbagai pihak sejak 1985 hingga 1998. Pertikaian terbaru dengan [[Mufti Perlis]], Dr [[Mohd Asri Zainul Abidin]] pada 30 Ogos 2007 iaitu seorang yang dikatakan pengamal wahabi juga.
Wahabi bukannlah gelaran yang tepat kerana ia digelarkan oleh musuh-musuh Syeikh yang terpaksa meninggalkan ajaran dan amalan mereka yang berunsur syirik dan bidaah.
 
Kebanyakan lulusan universiti dari Madinah mengiktiraf ajaran Wahabi ini. Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah menganggap Wahabi sebagai ajaran sesat. Muzakarah kali ke-40 pada 1996 menyebut bahawa mana-mana golongan yang mengisytiharkan diri mereka tidak bermazhab dan menganggap bahawa dialah orang yang lebih baik di samping mencerca dan menghina golongan yang bermazhab sedangkan mereka berada dalam kelompok yang sama, pendekatan dengan cara perbincangan adalah lebih baik. <ref>[http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Mutakhir/20080508150636/Article/ Fahaman Wahabi tidak pernah diputuskan sebagai ajaran sesat]</ref>
 
== Lihat juga ==
Baris 106 ⟶ 85:
* [http://al-fikrah.net/News/article/sid=820.html Kompilasi Rujukan Isu Wahabi]
* [http://www.mazhab.tk Belajar perbezaan mazhab]
* [http://www.mazhab.pja.my Mengenal mazhab]
* [http://www.hafizfirdaus.com/ebook/SMAW%20Dizalimi/index.htm] ebook :karangan : Mas’ud al-Nadwi
 
* [http://saudi-tauhid-sunnah.blogspot.com/2012/06/buku-putih-syaikh-muhammad-bin-abdul.html]
[[Kategori:Islam]]
[[Kategori:Mazhab]]