Den Haag: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Haikalhacker94 (bincang | sumb.)
Haikalhacker94 (bincang | sumb.)
Baris 58:
 
=== Perang Lapan Puluh Tahun ===
Pada tahun-tahun awal [[Perang Lapan Puluh Tahun]], Den Haag telajtelah dijajah dan para penduduknya habis lari. Sewaktu kota [[Leiden]] dikepung [[SpanyolSepanyol]], Den Haag adalah markas besar dan pangkalan mereka.
 
Sebenarnya sejak tahun [[1400]]-an lagi Den Haag sudah memiliki beberapa ribu orang penduduk sehingga sebenarnya layarlayak berstatus bandar dan bukan desa. Namun sebuah bandar pada saatketika itu diharuskanseharusnya memiliki kadar autonomi yang cukup tinggi. Sehinggasehinggalah para bangsawan (''graaf'' atau ''graven'') Holland dan parapemerintah penerus merekaterkemudian, para pemerintah Bourgondia dan Habsburg, memilih untuk berkuasa secara penuh pada tempat tinggal mereka. Kemudian mulai tahun [[1581]], ''[[Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden]]'' ("Republik Tujuh ProvinsiWilayah Belanda Yang Bersatu") meneruskan perkarastatus ini, kerana Den Haag merupakan tempat keberadaanberdirinya''Staten-Generaal'', atau organkawasan pentadbiran pemerintahankerajaan yang tertinggi.
 
LaluDengan istanastatus tersebut Istana ''stadhouderStadhouder'' ("semacam pemerintahan") Holland juga terletak di Den Haag. Kemudian pada tahun 1580 adaterdapat perdebatan sengit apakah Den Haag masih akan dibangundibangunkan lagi atau tidak. Kota Delft yang sangat berkuasa kalaketika itu kurang suka jika di daerah sekitarnya dibangundibangunkan sebuah kota yang penting dan mungkin menjadi saingannya. Selain itu Delft juga menginginkan supaya ''Staten-Generaal'' masih tetap berada di kota itu. Akhirnya diputuskan untuk membangun kembali kota Den Haag dan supaya ''Staten-Generaal'' tetap berada di kota ini.
 
=== Masa Emas ===