Oratorio: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Portal Muzik Klasikal}}
'''''Oratorio''''' adalah gubahan muzikal yang besar untuk orkestra, vokal [[penyanyi]]- penyanyi [[solo]] dan kumpulan nyanyian koir. IaIanya berbeza dari [[opera]] kerana tidak mempunyai pentasan drama, pakaian khas [[pelakon]] ataupun lakonan. Walau bagaimanapun, dari dulu lagi, Oratorio adalah hampir sama dengan [[opera]] dari segi corak [[muzik]] dan nyanyian kecuali bahagian nyanyian koir yang mempunyai kombinasi pelbagai suara menyanyi di dalam harmoni lengkap.
 
Zaman - zaman kegemilangan lagu gubahan oratorio adalah pada kurun ke 17 dan 18.
 
==Subjek==
Kebanyakan nyanyian oratorio dari dahulu ke hari ini mempunyai tema keagamaan berdasarkan kitab suci [[bible]], tetapi ada sesetengah [[penggubah]] [[muzik]], seperti [[George Frideric Handel]] menulis lirik oratorio berdasarkan tema dari mitologi Roman dan [[Greek]] mitologi.
 
Samada ditulis berdasarkan keagamaan atau tidak, tema untuk oratorio memang bermaksud sesuatu yang penting atau perkara-perkara yang besar. Ia boleh bermaksud kejadian dan ciptaan alam sedunia, kisah hidup [[nabi Isa]] atau karier hidup wira agung atau [[nabi]]-[[nabi]] di dalam [[bible]].