Empayar Inka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zulhirosue (bincang | sumb.)
k Pertejemahan yang lebih baik
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Zulhirosue (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Muhd Aiman65
Baris 1:
[[Fail:Inca-expansion.png|thumb|Perkembangan Empayar Inca]]
'''Empayar Inca''' (atau '''Empayar Inka''') adalah sebuah [[empayar]] yang terletak di negara yang kini dikenali dengan [[Peru]] dan [[Ecuador.]] Incadari adalahtahun empayar[[1438]] terbesarsehingga ditahun zaman[[1533]]. praInka disebut sebagai peradaban "[[pra-ColumbiaColumbus]], ertinya sebuah kerajaan yang sudah wujud sebelum kedatangan [[Christopher Columbus]] lagi. PusatSelama pentadbirantempoh kerajaan tersebut, politikInka danmenguasai ketenteraansebagian empayarbesar iniwilayah terletak[[Amerika Selatan]] bahagian barat yang berpusat di CuscoPergunungan [[Andes]] hingga [[1533]], diketika zamanwaktu modenpemerintahan kini[[Sepanyol|bangsa Sepanyol]], selatanpihak Peru.kolonial Tamadunpenjajah IncaSepanyol bermulatelah dimenyerbu kawasannegeri tanahitu. tinggi[[Atahualpa]] Peruyang diawalmerupakan abadRaja ke-13Inka dan([[Sapa terusInca]]) bertahanterakhir, hinggatewas keterbunuh tahunoleh 1572penjelajah [[Sepanyol]] yang manabernama pertahanan[[Francisco terakhirPizarro]], merekayang telahjuga ditawanmenandai olehawal masa berkuasanya kerajaan Sepanyol. di kawasan tersebut.
 
Kerajaan Inka terdiri daripada empat ''suyu'' (kawasan atau wilayah). Bahasa rasmi kerajaan itu adalah [[Quechua|bahasa Quechua]], walaupun ada sekitar 700 bahasa tempatan yang digunakan. Suku Inka melakukan pemujaan atas dewa-dewa, dengan [[Inti (Inka)|Inti]] sebagai dewa matahari sekaligus dianggap sebagai dewa yang paling besar.
Dari 1438-1533 , Inca menggunakan pelbagai kaedah dalam pemerintahannya, bermula dengan penaklukan, diasimilasikan keamanan. Empayar ini menguasai disebahagian besar barat Amerika Selatan , banjaran gunung Andes , sebahagian besar Ecuador moden , barat dan selatan Bolivia, barat laut Argentina, utara dan tengah Chile, dan sebahagian kecil di selatan Colombia ke dalam keadaan empayarnya menjadikan mereka setanding dengan empayar sejarah Eurasia. Dibawah pemerinthan mereka terdapat lebih kurang 700 bahasa tempatan yang digunakan, tetapi bahasa rasmi empayar ini adalah Quechua. Empayar Inca yang disebut mereka sebagai Tawantinsuyu, yang dikenali sebagai " Empat Kawasan " atau " Empat Wilayah ".
 
Ibu negaranya terletak di [[Cuzco]], atau disebut juga Qosqo, di selatan Peru kini.
 
Pelbagai bentuk tempat ibadat diamalkan di dalam empayar mereka , kebanyakan mereka mengenai Huacas (dewa-dewi), tetapi kepimpinan Inca menggalakkan penyembahan Inti, iaitu - Tuhan Matahari - dan mengenakan kedaulatannya di atas kultus-kultus lain seperti yang Pachamama. Inca menganggap Raja mereka iaitu Sapa Inca , adalah - Anak Matahari -. [[Atahualpa]] yang merupakan Raja Inka ([[Sapa Inca]]) terakhir, tewas terbunuh oleh penjelajah [[Sepanyol]] yang bernama [[Francisco Pizarro]], yang juga menandakan permulaan berkuasanya kerajaan Sepanyol di kawasan tersebut.
== Pautan luar ==
* [http://www.kellscraft.com/IncaLand/incalandscontents.html Inca Land] oleh [[Hiram Bingham III|Hiram Bingham]] (diterbitkan 1912-1922)