Admiralti (United Kingdom): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Admiralti''' ialah pihak berkuasa yang bertanggungjawab memimpin [[Royal Navy]] dalam [[Kingdom ofKerajaan England]], dan kemudian dalam [[KingdomKerajaan of Great Britain|Great Britain]] dan sehingga tahun 1964 dalam [[United Kingdom]]. Pada asalnya ia ditadbir oleh seorang pemerintah, iaitu [[Lord High Admiral]] (Panglima Besar Laksamana), theAdmiralti Admiraltydari wasawal fromkurun theke18 earlyseterusnya 18th century onwards almost invariably putkerap "in commissiondigunakan" anddan exerciseddiurus by theoleh [[Komisioner Admiralti]], yang duduk dalam Lembaga Admiralti.
 
Pada tahun 1964, fungsi-fungsi Admiralti telah dipindahkan ke sebuah [[Admiralty Board (United Kingdom)|Lembaga Admiralti]] yang baru, whichdi ismana asebuah committeejawatankuasa of thetiga tri-serviceperkhidmatan [[Majlis Pertahanan United Kingdom]] and part ofdan thesebahagian [[Ministry of Defence (United Kingdom)|Kementerian Pertahanan]]. Lembaga Admiralti yang baru hanya bermesyuarat dua kali setahun, dan tugasan harian Royal Navy dikawal oleh [[Lembaga Tentera Laut]] (not to be confused with the historical Navy Board described later in this article). ItMenjadi isperkara commonbiasa forbagi thebeberapa variouspihak authoritiesyang nowsekarang in charge of themenguasai Royal Navy todipanggil be referred to as simplysebagai ''The AdmiraltyAdmiralti''.
 
Gelaran Lord High Admiral United Kingdom telah disandang oleh pemerintah [[monarkiraja]] dari tahun 1964 hingga 2011. Gelaran tersebut dianugerahkan kepada [[Philip, Duke of Edinburgh|The Duke of Edinburgh]] oleh Baginda Ratu pada harijadinya yang ke90 tahun. Terdapat juga gelaran [[Laksamana Madya United Kingdom]] dan [[Laksamana Muda United Kingdom]], kedua-duanya jawatan kehormat.
 
== Lihat juga ==
* [[Tentera Laut Diraja British]]
* [[First Sea Lord]]
 
[[Category:Angkatan tentera laut]]