Sains: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 170 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q336
Tofeiku (bincang | sumb.)
Penjawian
Baris 1:
'''Sains''' ([[Tulisan Jawi|Tulisan Jawi:]]سا<sup>ء</sup>ينﺱ) merupakan sebuah proses pengumpulan [[ilmu]] atau maklumat dan penyusunannya. Perkataan sains datang daripada [[bahasa Latin]], ''scinetia'', yang bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat. Dan seperti proses mendapatkan maklumat yang lain, sains bermula dengan pengalaman, dan kemudiannya mendapatkan [[fakta]] dan [[peraturan]] daripadaya.
{{Portal|Sains}}
Cara sains mengkaji sesuatu perkara adalah dengan melihatnya dengan teliti, mengukurnya, membuat [[uji kaji]], dan dengan cuba menerangkan mengapa sesuatu perkara terjadi. Mereka yang melakukan perkara ini dipanggil [[ahli sains]].
Baris 10:
 
 
== Matematik ماتماتيک ==
[[Matematik]] memainkan peranan yang amat penting dalam sains. Fungsi terpenting yang dijalankan oleh matematik adalah dalam pembinaan model saintifik. Untuk mengumpul dan mengkaji data, serta meramal dan menjangka keputusan, semuanya memerlukan pembinaan model saintifik. Dan apabila data telah dikumpul, [[statistik]] pula diperlukan untuk menganalisanya.
 
== Bidang sains بيدڠ سا<sup>ء</sup>ينﺱ ==
Terdapat berbagai-bagai bidang sains, antaranya ialah:
* [[Sains Tulen]]
Baris 34:
** [[Pendidikan]]
 
== Lokasi sains لوکاسي سا<sup>ء</sup>ينﺱ ==
Kajian sains biasanya dilakukan di [[universiti|universiti-universiti]] dan [[akademi|akademi-akademi]] khas, serta makmal syarikat-syarikat. Namun terdapat juga pihak ''amateur'' yang biasanya cuma melihat data dan melaporkannya.
 
== Lihat juga ليهت جوݢ ==
* [[Majlis Sains Antarabangsa]]
* [[Penasihat Sains]]
Baris 43:
* [[Teknologi]]
 
== Pautan luar ڤا<sup>ء</sup>وتن لوار ==
{{Kategori Commons|Science}}
:Antarabangsa