Admiralti (United Kingdom): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Baris 1:
'''Admiralti''' ialah pihak berkuasa yang bertanggungjawab memimpin [[Royal Navy]] dalam [[Kerajaan England]], dan kemudian dalam [[Kerajaan Great Britain]] dan sehingga tahun 1964 dalam [[United Kingdom]]. Pada asalnya ia ditadbir oleh seorang pemerintah, iaitu [[Lord High Admiral]] (Panglima Besar Laksamana), Admiralti dari awal kurun ke18 seterusnya kerap "digunakan" dan diurus oleh [[Komisioner Admiralti]], yang duduk dalam Lembaga Admiralti.
 
Pada tahun 1964, fungsi-fungsi Admiralti telah dipindahkan ke sebuah [[Admiralty Board (United Kingdom)|Lembaga Admiralti]] yang baru, di mana sebuah jawatankuasa tiga perkhidmatan [[Majlis Pertahanan United Kingdom]] dan sebahagian [[Ministry of Defence (United Kingdom)|Kementerian Pertahanan]]. Lembaga Admiralti yang baru hanya bermesyuarat dua kali setahun, dan tugasantugas harian Royal Navy dikawal oleh [[Lembaga Tentera Laut]]. Menjadi perkara biasa bagi beberapa pihak yang sekarang menguasai Royal Navy dipanggil sebagai ''Admiralti''.
 
Gelaran Lord High Admiral United Kingdom telah disandang oleh [[Raja]] dari tahun 1964 hingga 2011. Gelaran tersebut dianugerahkan kepada [[Putera Philip, Duke Edinburgh]] oleh Baginda Ratu pada harijadinya yang ke90 tahun. Terdapat juga gelaran [[Laksamana Madya United Kingdom]] dan [[Laksamana Muda United Kingdom]], kedua-duanya jawatan kehormat.