Si Tanggang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.145.54.36 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Arctic Kangaroo
Baris 28:
Tiba-tiba petir berdentum dan angin bertiup kencang. Kapal Si Tanggang terumbang-ambing akibat air yang bergelora. Ketika itulah, Si Tanggang berasa kesal. Dia sedar Tuhan telah memperkenankan doa ibunya. Dia akan menerima balasannya kerana telah menderhaka. Akhirnya, dia berteriak kepada ibunya supaya diampun. Akan tetapi, penyesalannya sudah tidak berguna lagi. Kapalnya pecah akibat dipukul oleh ombak yang kuat. Apabila ribut reda, Si Tanggang, isterinya, kapalnya, dan semua anak kapalnya telah bertukar menjadi batu.
 
==Senarai watak utama==
 
* '''Si Tanggang''' - [[Protagonis]] dongeng ini.
* '''Si Talang''' - Bapa Si Tanggang.
Baris 46 ⟶ 45:
 
==Adaptasi moden==
******* Kisah Si Tenggang kerap kali dijadikan tema dalam karya-karya Melayu serta digambarkan dalam televisyen dan filem supaya dapat dipadankan dengan kehidupan zaman moden. Berikut adalah antara beberapa karya yang dihasilkan:
 
Kisah Si Tenggang kerap kali dijadikan tema dalam karya-karya Melayu serta digambarkan dalam televisyen dan filem supaya dapat dipadankan dengan kehidupan zaman moden. Berikut adalah antara beberapa karya yang dihasilkan:
 
* [[Imej:Poster Si Tanggang.jpg|thumb|Poster promosi filem Si Tanggang (1961)]] ''[[Si Tanggang (filem)|Si Tanggang]]'' (1961), sebuah filem arahan [[Jamil Sulong|Dato' Haji Jamil Sulong]]. Watak Si Tanggang dipegang oleh [[Jins Shamsudin]]. Filem ini ditayangkan semula dalam saluran televisyen Malaysia sehingga hari ini.