Wilayah Persekutuan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jusuh (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Jusuh (bincang | sumb.)
Kemaskini sejarah
Baris 1:
{| border="1" align="right" cellpadding="1" cellspacing="2" width="260" style="margin: 0 0 1em 1em; background: #f9f9f9; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
|+<big><big>'''Wilayah Persekutuan Malaysia'''</big></big><br><big><big> ولايه ڤرسكوتوان </big></big></br>
{| border=1 align=right cellpadding=4 cellspacing=2 width=300 style="margin: 0 0 1em 1em; background: #f9f9f9; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
Baris 37:
==Sejarah==
 
Kuala Lumpur yang merupakan ibu negara Malaysia telah ditubuhkan menjadi Wilayah Persekutuan pada tanggal [[1 Februari]] [[1974]]. Bermula dari tarikh itu hingga kini pentadbiran Kuala Lumpur dipindahkan dari Negeri Selangor dan diletakkan terus di bawah Kerajaan Pusat danserta diurus oleh [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]] (DBKL) selaku PBT tunggal yang mentadbir bandaraya itu. Kuala Lumpur merupakan pusat [[perundangan]] dan menempatkan [[Bangunan Parlimen]]. Pada [[16 April]] [[1984]], Labuan yang dahulunya sebahagian daripada pentadbiran [[Sabah]] pula dibawa masuk kedalam Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pengurusan [[Perbadanan Labuan]]. Pada [[1 Februari]] [[2001]], Putrajaya yang dibangun untuk menjadi pusat pentadbiran yang baru telah mengikuti Kuala Lumpur dan Labuan dengan menjadi yang ketiga menyertai Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pengurusan [[Perbadanan Putrajaya]].
 
Pembentukan [[Jemaah Menteri|Kabinet]] baru pada [[27 Mac]] [[2004]] oleh [[Perdana Menteri Malaysia]] ke 5, Datuk Seri [[Abdullah bin Haji Ahmad Badawi]] telah disertakan dengan pembentukan sebuah Kementerian yang baru iaitu [[Kementerian Wilayah Persekutuan]] (KWP). [[DBKL]], Perbadanan Labuan dan Perbadanan Putrajaya melapor terus kepada Kementerian ini berbanding sebelumnya ke [[Jabatan Perdana Menteri]]. Kementerian ini mengambil alih tugas dan bertanggungjawab memberi tumpuan khusus terhadap kemajuan diseluruh Wilayah Persekutuan.
Baris 59:
{{Malaysia}}
 
[[Kategori:Wilayah Persekutuan]]|}